dartmoor 3

18 september 2017 - Dartmoor National Park, Verenigd Koninkrijk

Dag 14 (hier heb ik alleen wat aantekeningen op een velletje papier van dus moet het geheugen aanspreken??????)

Vannacht heeft het de hele nacht gehoost maar 's morgens is er een klein beetje zon. We gaan eens kijken in Tavistock, dit is een mooi klein dorpje met oude gebouwen en er is markt. We hebben de auto nog niet neergezet of ja hoor regen, regen en regen. Er is een overdekte markt in de kerk dus daar gaan we gauw naar binnen. Helaas nog steeds regen als we buiten komen dus we vluchten een leuke bistro in en nemen een lekkere cappuccino en nog een. De plens buien zijn een miesser geworden dus we gaan toch maar weer op pad.

IMG_0831 IMG_0834 IMG_0836 IMG_0835

Volgende doel is Lydford Gorge, hier moet een waterval zijn en een gorge. We hebben van mensen in een pub gehoord dat er een rondwandeling van 3 mile met behoorlijk stijlen stukken, dat willen we niet dus ze adviseren ons dan het onderste stuk te lopen. We parkeren bij de ingang en als ik vraag waar dat is zeggen ze dat het boven is. ok wij in de auto, stukje verder gereden en daar worden we vriendelijk geholpen door een mevrouw die zegt dat het vandaag opendag van de trust is dus gratis ingang. We kunnen hier een kort wandeling naar de waterval maken en kunnen kiezen tussen kort maar stijl of lang maar niet stijl. Ook zegt ze dat aan de ander kant ook een mooie, korte wandeling is naar Devils cauldron. Fijn dat die mevrouw aan de andere kant dat even gezegd heeft :-(

IMG_0839 IMG_0841 IMG_0846 IMG_0848 IMG_0855 IMG_0856 IMG_0860 IMG_0864 IMG_0866

we kiezen de korte stijlen wandeling om daarna de lange minder stijlen omhoog te lopen. De trappen naar beneden staan grotendeels onder water dus voorzichtig lopen. Het is een prachtige wandeling door oud bos en af en toe een zonnetje door de bomen. We horen in de verte de waterval al en als we onderaan de waterval staan is er een herrie van jewelste. De waterval is niet heel breed maar raast wel met een noodgang naar beneden. We maken wat foto's en nemen dan het minder stijlen maar langere pad. Er is ook nog een nog langer pad maar we gokken het er op. Het is af en toe stoppen om op adem te komen maar we doen het op ons gemakje en komen heel huids weer boven. Nu rijden we dus naar de andere kant om daar de korte wandeling te maken. We moeten eerst wat treden naar beneden en over een bruggetje dan lopen we een deel langs de rivier en over nog een brugje.

IMG_0871 IMG_0875 IMG_0877 IMG_0883 IMG_0888 IMG_0891 IMG_0893 IMG_0899 IMG_0906 IMG_0907 IMG_0910 IMG_0919

Daarna moeten we een doodlopend pad in waar aan het eind dus de Devils cauldron is. Het pad wordt steeds smaller en nat maar er is een reling dus we kunnen ons goed vast houden. we lopen door een soort kloof die helemaal begroeid is met varens en nog lekker na drup. Van boven af zien we zonnestralen de gorge in stralen en het is een beetje mistig en waterdruppels vallen van boven. PRACHTIG het lijkt alsof we in een sprookje rond wandelen. Aan het eind van het pad is dus een versmalling in de rivier waar wel al het water door moet dus een kabaal van jewelste en schitterend om te zien. We blijven een tijdje daar kijken maar ja er willen meer mensen kijken dus we moeten weer terug wandelen. Weer terug nemen we lekker een bakkie soep want we zijn best wel nat maar het was het waard. We besluiten nog naar een meertje te lopen waar en stuwdam in is en waar je een wandeling omheen kunt maken maar als we net op pad zijn begint het kei hard te regenen dus we gaan terug naar de auto en hebben het wel weer gehad dus we gaan terug naar de camping.

IMG_0929

1. Martha:
    19 september 2017
    Wat eng jullie zijn wel een stelletje avonturiers hoor maar wel weer mooi