Dag 22 salmon cove

21 juli 2016 - Salmon Cove, Canada

Gisterenavond voor het slapen gaan zag ik nog een mooie maan dus ben in het ponnetje naar beneden gegaan om een foto te maken.

IMG_0008 - kopie

Daarna lekker geslapen en weer een prima ontbijt. Vandaag zouden we de rondweg om het schiereiland waar we nu op zitten te rijden.

IMG_0013 - kopie

We hebben gehoord dat hier ergens een uitkijkpunt moet zijn waar je de walvissen kunt zien. Onderweg nog een stukje naar een plekje langs de rotsen gelopen mooi uitzicht op de ruige kust.

IMG_0015 - kopie enig die sokken

IMG_0017 - kopieIMG_0020 - kopieIMG_0023 - kopie

Daarna zien we een kaalstuk waar we dachten dat het uitkijkpunt was maar zagen verderop een hek dus daar naar toe gereden. Daar aangekomen zien we in de verte heel veel walvissen spuiten en ook dat we op de vorige plek dichterbij konden komen. Dus gauw terug gereden en een stukje gelopen en daar hadden we een wijds uitzicht over zee en zagen we wel zo'n 20 walvissen overal zwemmen. OK wel wat ver weg maar we zien goed dat er grote groepen bij elkaar zwemmen.

IMG_0041 - kopie IMG_0049 - kopie

Na een tijdje gaan we weer verder in de hoop wat dichter bij de walvissen te kunnen komen maar dat kunnen we helaas niet vinden. We rijden naar Bay de verde en Grates cove maar daar zien we de zee niet echt beter en ook geen walvissen op af en toe een spuitje na. We proberen het nog in Red Head waar een kleine baai is die er leuk uitziet maar meer niet.

IMG_0051 - kopie onderweg

IMG_0053 - kopie red head

Op de kaart stond de weg die we zouden nemen als grevel, nou dat hebben we wel vaker gehad maar dit sloeg alles. Er was gewoon niet door te komen zonder de auto te beschadigen dus dat hebben we maar niet gedaan.

IMG_0056 - kopie

Om weer op de weg te komen moesten we een stukje terug rijden en daarna gingen we naar Winston waar het Wooden boat museum is. Een leuk klein museumpje met de geschiedenis van de houten boten beginnend bij de kano van de indianen en daarna de beroemdste houten bootjes van newfoundland. We zien allerlei mallen e.d. en er is ook een schuur waar alle fases van zo'n boot gemaakt zijn. Hier worden ook kinderen geleerd met hout te werken en heeft de oude man die daar werkt een leerling in dienst om het vak van hem te leren. Erg leuk om te zien en zo wordt de traditie doorgegeven.

IMG_0057 IMG_0061 IMG_0062 IMG_0065

Vervolgens gaan we naar Heart's content, genoemd naar de hart vormige haven. Hier kwam de eerste kabel van de oude wereld naar de nieuwe wereld binnen. We zien hier dat ze heel veel pogingen hebben gedaan om de kabel over de oceaanvloer naar de overkant te halen. Uit eindelijk lukt het met een grote boot met 6 masten die naar Heart's Content komt omdat daar de boot in de haven past. Heel belangrijk in de oorlog en het dorp groeit uit tot een welvarende stad, waar zelfs de vrouwen mogen werken???? Als de techniek verbeterd is de kabel niet meer nodig en wordt het stadje weer de vergetelheid in getrokken.

IMG_0072 IMG_0077 IMG_0079 IMG_0084  de kabel ligt er nog steeds

IMG_0086 IMG_0088

Na het rondje om het schiereiland belanden we weer in Carbonear en gaan maar weer terug naar de Stone Jug voor een happietappie want alle tafels zijn bezet. Ik een een zalige pizza Bianca=champignon, bacon en gesmolten kaas en wat groen voer. Erg lekker en een toetje van warme appeltaart en ijs hmmmmmmm

IMG_0095 IMG_0092

En dan is het tijd om terug te gaan naar de B&B want we moeten onze koffers pakken want morgenavond vliegen we terug naar Nederland. Dat gaat een lange dag worden want we vliegen pas om 11 uur en hebben 6 uur wachttijd in Dublin. Plus het tijdverschil zijn we hopelijk zaterdag rond 6 uur 's avonds thuis.

1. Ivonne Braad-Baartman:
    22 juli 2016
    Goede reis terug, jullie hebben er weer van genoten en ik van jullie reisiverhaal en foto's. Toch leuk om de ons bekende foto's terug te zien. ben beniewd naar jullie volgende reis. Van ons wordt het Hawaii
  2. Anouk Stroo:
    22 juli 2016
    Ik heb genoten van je reisverhalen!!! Goed reis naar huis!!

Xxx
  3. Joke Laagland:
    22 juli 2016
    bedankt voor alle verhalen en mooie foto's goede reis en laat even weten als je weer in Holland bent x x
  4. Martha:
    22 juli 2016
    Bedankt voor je reis verhalen en foto,s kom veilig thuis dikke kus.
    je zus martha ✈✈✈❤❤
  5. Bob Krom:
    23 juli 2016
    Bedankt voor de leuke verhalen. Jullie hebben genoten zo te lezen.
    Welkom weer in het Helderse.
  6. Nelleke barten krijgsman:
    23 juli 2016
    bedankt allemaal, het is iedere dag wat werk maar wel erg leuk
    enne er volgt nog een dag of eigenlijk 2 hoor
    Yvonne: Hawaii lekker