dartmoor 2

17 september 2017 - Dartmoor National Park, Verenigd Koninkrijk

Dag 13

Vannacht en vanmorgen alleen maar regen, regen en regen. We gaan eerst op ons gemakje ontbijten en een lekkere hete douche nemen. Als het dan even droog is gaan we toch maar op pad. We rijden naar Two bridges waar bij (inderdaad) twee mooie oude bruggen een hotel is waar we lekker koffie met gebak doen.

IMG_0612 - kopie IMG_0614 - kopie IMG_0618 - kopie IMG_0619 - kopie IMG_0620 - kopie IMG_0621 - kopie

Het klaart redelijk op en we gaan een rondje over de ook hier weer smalle weggetjes doen. We rijden over een catle grid en zien meteen al 2 paarden staan. Ze staan op een parkeerplaatsje naast een ander auto.  Deze paarden zijn volgens mij iets minder wild dan in Exmoor want je kunt ze gewoon aaien en 1 paard pikt een snoepje uit de deur van die auto.

IMG_0628 - kopie IMG_0631 - kopie IMG_0637 - kopie

Op de kaart van dartmoor staan tekentjes van een bergje met namen eindigend op tor. Geen idee maar dit zijn dus natuurlijke rotsen in gekke vormen. We vinden de eerste en het is echt een apart gezicht. We lopen er heen en zien dan in het dal een regenbui aan komen, snel rennen we weer naar de auto. Het is maar een klein buitje dus daarna lopen we weer naar de rotsen. Schitterend uitzicht over het dal. Ik klim nog even op een ervan en daarna rijden we weer verder.

IMG_0657 - kopie IMG_0672 - kopie IMG_0675 IMG_0681

Door bossen en langs riviertjes weer over kleine weggetjes. Soms wat mist maar wel droog. Dat geeft het landschap een hele mysterieus uiterlijk. We gaan naar de Otter opvang en vlinder tuin. Hier worden otters opgevangen die gewond zijn geraakt of die als jong gevonden worden. Eerst gaan we naar de een verblijf waar een groot stuk touw hangt???? Dit is dus het verblijf van de leafcutter ants. Mieren die stukjes van bladeren af knabbelen en op hun rug meenemen naar hun nest. Hier ligt aan de ene kant een hoopje blaadjes en loopt er een touw met allerlei bochten naar het nest. Over het touw lopen dus alle mieren met een blaadje op hun rug in colonne naar en van het nest. Heel grappig gezicht.

IMG_0688 IMG_0692 IMG_0702 IMG_0699 IMG_0700

Daarna gaan we naar de vlindertuin. Hier is het lekker warm en tussen de mooie planten vliegen allerlei vlinders en hangen rijtjes poppen die aan het uitkomen zijn. Na allerlei pogingen om een vlinder op de foto te krijgen, waarvan een deel lukt gaan we naar buiten naar de otter verblijven.

IMG_0708 IMG_0709 IMG_0711 IMG_0716 IMG_0720 IMG_0723 IMG_0724 IMG_0725 IMG_0726 IMG_0728 ​

Er zijn verschillende verblijven met britse otters en canadese. Om 2 uur worden ze gevoerd en bij het eerste verblijf begint het te regenen. Gelukkig is er een overdekt stuk waar we onder kunnen staan en daar vertelt de verzorger, die daar al 28 jaar werkt, over de otters en over uitwisselings programma’s met canada en andere landen. Ook is hij oproepbaar als er binnen dartmoor park otters gevonden worden.  Als de regen weer over is getrokken vervolgen we het rondje langs de bakken. In 1 bak zitten 2 jonge ottertjes en in een andere een otter die hij met de hand heeft groot gebracht. Dit is echt een show-off otter. Hij heeft Sam en maakt koprollen voor het raam van het onderwater verblijf. Deze otter gaat ook wel mee naar scholen waar hij lessen over de otters geeft. In de laatste bak zit een oude otter en een geadopteerde dochter. Erg leuk hoor en verzorger doet het met hart en ziel.

IMG_0730 IMG_0733 IMG_0734 IMG_0740 IMG_0747 IMG_0748 IMG_0756 IMG_0759 IMG_0760 IMG_0765 IMG_0768 IMG_0769 IMG_0776 IMG_0778

We vervolgen onze weg door Dartmoor. Overal zie je schapen, koeien en paarden op en langs de weg.

IMG_0644 - kopie IMG_0645 - kopie IMG_0647 - kopie IMG_0649 - kopie IMG_0802 IMG_0806

Mooi gezicht hoor. We eindigen ons rondje weer in Two bridges en drinken lekker even. Toen weer op naar de camping en we zijn lui en gaan lekker weer op de camping eten. Daarna de bioscoop weer ingericht en lekker warm in het autootje de serie Narcos gekeken.

IMG_0816 IMG_0824 IMG_0826 IMG_0828

1. Marlies:
    17 september 2017
    Interessant en weer heel mooi.
    Groetjes,
  2. Martha:
    18 september 2017
    De hoeveelste dag is dit nu .
    Weer mooi vertelt en mooie foto.s
    Speciaal de Vlinders erg mooi maar ook de otters
  3. Nelleke barten krijgsman:
    18 september 2017