Dag 12 Up and down

15 juni 2018 - Varpolje, Slovenië

Gisterenavond hadden we net het kampvuurtje aan en toen begon het te regenen. Helaas maar vanuit de tent naar het vuurtje gekeken. Vanmorgen op het gemakje ontbeten en daarna zijn we richting Kamniska Bistrica gereden.

SAM_1715 SAM_1720
Dit is een andere mooie vallei waar ook weer aan het eind van de weg de oorsprong van de rivier is. We dachten ok ff kijken zal niets bijzonders zijn maar dat is het wel. Het water komt hier namelijk uit allerlei gaten uit de berg en alle stroompjes samen vormen de rivier. Het wordt eentonig om te zeggen maar het is weer heel mooi. We klimmen en klauteren wat rond het meertje en gaan dan een bakkie doen.

SAM_1727 SAM_1736 SAM_1741 SAM_1746 SAM_1748 SAM_1753

Daarna op zoek naar een gorge die in de buurt moet zijn. Veliki en mali . Het is weer ff zoeken want er is een bordje omgevallen maar we vinden het wandelpad en op de brug zien we alweer een mooie gorge. De 2 gorges gaan (denken wij) in elkaar over want we vinden maar 1 pad. Ook hier weer wat klimmen en klauteren maar krijgen wel mooie punten om de gorge te zien.

SAM_1755 SAM_1757 SAM_1758 SAM_1762 SAM_1763 SAM_1766 SAM_1769 SAM_1773

Weer terug bij de auto gaan we door naar de kabelbaan die ons naar de hoogvlakte van het Veliki plateau moet brengen. Het eerste deel is met een gesloten gondel en het is de langste niet ondersteunde kabelbaan die er is. We gaan in 5 minuten in 1 keer een heel eind omhoog en naast ons zien we de hele vallei mooi liggen. Wel wat dampig in de lucht dus niet heel helder maar het is goed te zien hoe groot het is.

SAM_1781 SAM_1784

Aan het eind van baan 1 willen we een broodje eten maar het brood is op???? Dus nemen we alleen iets te drinken. Het tweede deel is een stoeltjes lift die in 2 etappes naar het hoogste punt gaat. Hier heb je aan alle kanten een prachtig uitzicht over de dalen en ook de hoogte bergen van de alpen.

SAM_1786 SAM_1793 SAM_1811

Vanuit de stoeltjes lift hebben we een berghut gezien waar je iets kunt eten dus daar wandelen we naar toe. Overal staan apart gevormde houten huisjes. Dit blijken replica's te zijn van de huisjes van de partisanen. De duitsers hebben in de 2de wereldoorlog bijna alle huisjes vernietigd maar 1 had het overleefd en die is nagebouwd. Een deel ervan vormt een museum en een ander deel zijn vakantie woningen. Bij de berg hut kun je worst en zuurkool krijgen maar dat is ons iets te veel dus we nemen champignonen soep. Het is inmiddels 2 uur dus we hebben ook wel trek en de soep smaakt heerlijk. Daarna gaan we naar het middenstation van de stoeltjeslift en die brengt ons weer naar station 1.

SAM_1802 SAM_1814 SAM_1821

Daar moeten we even wachten op de gondel naar beneden. Het is nu nog zo'n 50 minuten rijden naar de camping en dan gaan we lekker niets doen voor de tent. Straks lekker bij het restaurant eten maar we zitten nog vol van de soep. Hopelijk vanavond wel droog want we hebben nog een krat hout dat verpiept moet worden.

1. Joke laagland/krijgsman:
    15 juni 2018
    Volgens mij zijn jullie helemaal in jullie element daar
    Lekker kampvuurtje en mooie natuur
    De foto's zijn weer prachtig
    X x
  2. Martha:
    15 juni 2018
    Wat zijn gorges ??
    Weer heel mooi verhaal en foto.s.
    Als je weer thuis komt moet jij boeken gaan schrijven .😘
  3. Jessica Weijers:
    16 juni 2018
    Ziet er weer mooi uit. 👍
  4. Nelleke barten krijgsman:
    16 juni 2018
    martha diep uitgeslepen ravijnen waar de rivier beneden in nog stroomt
  5. Nelleke barten krijgsman:
    16 juni 2018
    Zeker joke er is hier voor ieder wat wils en de natuur is prachtig xxx