Dag 10 La Scie

10 juli 2016 - La Scie, Canada

We werden vanmorgen wakker en het was schitterend weer. Om 8 uur naar het ontbijt, we mochten gisteren aangeven wat we wilde hebben dus we hebben gekozen voor ei en toast. Lekkere jam erbij een een bakje fruit dus dat was lekker. Toen de kaart erbij om te kijken welke baaien we zouden gaan bekijken. Eerst rijden we naar het uitkijk punt hier boven en lopen naar een punt waar je uitkijkt op een mooi strand.

IMG_0005

Daarna naar het andere punt om te kijken of de ijsberg er nog is. We dachten dat hij weg was maar hij lag verder de volgende baai in. We hebben nog gekeken of we daarbij konden komen maar helaas. Toen terug naar Brent's cove om naar die grote ijsberg te kijken en op een flyertje zien we dat daar ook een uitkijkpunt moet zijn. De iijsberg is er nog maar er is wel een stuk afgebroken.

IMG_0007

Er liggen ook nog 2 andere achter. We hebben vanuit het uitkijkpunt een prachtig uitzicht op de grote ijsberg dus zijn daar even gebleven o,a. foto geprobeerd te maken met de zelfontspanner, altijd lachen.

IMG_0020rennen nel

IMG_0025 oeps

IMG_0024 te laat :-)

IMG_0026 ja hoor gelukt

We zien ook nog een bold eagle die overvloog maar waren te laat met de foto. We rijden naar de volgende cove Harbor round weer een mooie baai waar je over een weg met mooi uitzicht naar toe rijdt. De wegen zijn niet al te best, vol potholen maar de omgeving maak alles goed. We kijken op de kaart om te schatten waar we de ijsbergen die we zagen in Brent's cove dichterbij konden zien en reden vervolgens via Woodstock naar Pacquet en wandelen daar naar Uncle Billy's look out. Daar zien we inderdaad de ijsbergen vanaf de andere kant en iets dichterbij.

IMG_0036 IMG_0041 IMG_0043 IMG_0046

We vervolgen onze weg naar Baie Verte, dit is een iets groter stadje en daar eten we een lekker hapje bij de bistro by the Bay. Vervolgens rijden we naar Fleur de lys waar een ijsberg moet zijn en iets over de paleo-eskimo's. Aan het eind van de weg is een wandeling naar de ocean view look out. 0.8 km dus dat moet lukken.

IMG_0051

Een mooie wandeling met trappetjes en boardwalks en aan het eind een plateau waar we inderdaad een grote ijsberg zien. Het is zalig weer, graad of 18 en vol op zon dus we zijn daar lekker blijven staan.

IMG_0053

Er komt nog een Canadees die films maakt en een webpagina over zijn reizen. Hij maakt een mooie foto van mij met de verrekijker en de ijsberg en vraagt of ik het goed vind dat hij die gebruikt (heb de foto nog niet). Natuurlijk vind ik dat goed dus we wisselen email en website adressen uit. We proberen nog een stukje te filmen door de verrekijker wat schijnt te lukken en gaan dan de wandeling weer terug maken. Toen op zoek naar de zeepsteengroeve die we vlakbij vinden. Hier is een groeve waar de vroege bewoners van de omgeving cirkels maakte in het soapstone tot dat het diep genoeg was en vervolgens deden ze er nat leer omheen. Als het ging vriezen dan trok  het leer zo hard samen dat het midden van de cirkel los ging van de rots. Van dat stuk maakte ze kommen. Nooit van gehoord en leuk om te zien.

IMG_0062 IMG_0063 IMG_0064 IMG_0066 IMG_0070

Daarna hadden we dorst en haalde we een blikje drinken en gingen op een heel klein eilandje waar tafeltjes staan even wat drinken.

IMG_0078

Inmiddels was het al weer 4 uur en moesten we nog 70 km terug rijden.We hebben een lekkere vette hap gegeten bij Our place en daarna naar the tearoom voor de muziek.

IMG_0080 large mess

Er zit ook een stel uit Cleveland-Ohio waarvan de man gitaar kan spelen. Hij krijgt echter een muziek instrument in zijn handen dat geen gitaar is het lijkt net alleen het onderste deel van een gitaar en heeft geen snaren maar drukknopjes. Hij oefent wat met de eigenaar van de tearoom en het gaat nog goed ook. De eigenaar zelf speelt linkshandig gitaar en speelt op een omgekeerde gitaar :-) Ik krijg een boek met liedjes waar ik er 1 van wel eens heb gehoord en de rest niet. Er wordt gezongen door een jongen die daar helpt en die heeft me toch een stem, prachtig. Hij is ook een lopend geschiedenisboek want hij studeert het een en ander, weet ff niet meer wat maar hij weet meer van de nederlandse geschiedenis dan ik.

IMG_0087 IMG_0089 IMG_0095

We hebben een te gekke avond en gaan rond 10 uur met een lach van oor tot oor weer terug naar de B&B. Wat iets minder is is het feit dat Ger last heeft van zijn enkel dus hopen dat dat morgen over is. In onze kamer kijken we uit over La Scie met alle lichtjes en gaan lekker weer slapen na alweer een prachtige dag

IMG_0001

1. Bob Krom:
    10 juli 2016
    Hoi luitjes wederom een leuk verslag. Jullie genieten ECHT.