Olympic National Park

22 juni 2023 - Dungeness, Washington, Verenigde Staten

Woensdag 21 juni

Na een nacht zalig te hebben geslapen begon onze dag wat rommelig. Toen we wakker had Ger een gemiste oproep van het AMC. We denken dat we wel weten waarover dat gaat maar we wilde toch even bellen. Nou helaas, dat lukte niet. Van alles geprobeerd maar op de een of andere manier werkt het T-mobilenetwerk hier in de buurt niet. Ook de voicemail luisteren lukt niet. Maar even het thuisfront ingeschakeld want appen gaat wel. Helaas was de afdeling al gesloten, vervelend dat tijdverschil. Nou ja Ger voelt zich, op wat opgezette voeten na, prima dus we proberen het vanavond laat nog wel een keer. Dus gingen we maar naar de bovenverdieping voor ons Grab & Go ontbijt. Nou zo'n mager ontbijt heb ik nog nooit meegemaakt. In een ijskastje staan wat ijskoude gekookte eieren, kleine bakjes yoghurt, melk  en wat koud fruit, Zakjes havermout om op te warmen in de magnetron en muesli. Dat voor een dure kamer.

Nel gsm_ontbijt Barn (1)Nel gsm_ontbijt Barn (3)Nel gsm_ontbijt Barn (2)

Na corona zijn ze dit zeker blijven doen want in de reviews staat dat er uitgebreide ontbijten werden gemaakt. Het stond wel in onze papieren hoor maar dit is wel erg minimaal. Dus noodgedwongen maar weer opzoek naar een restaurant om te ontbijten. We zouden dus vroeg op pad maar ja we kwamen pas rond half 10 naar buiten en waren 42 dollar armer. 18 dollar voor een gevulde omelet en 4 dollar voor een koffie, echt te gek voor woorden. Maar ok we kunnen voorlopig weer even voort en het zonnetje schijnt. Ger ziet langs de weg een AT&T winkel en gaat daar vragen waarom we niet kunnen bellen. Geen idee moet u bij T mobile zijn, nou laat maar. We doen nog even een test of de telefoon het doet en bellen Ger zijn zus en wat denk je hij doet het........ Vanavond dat nog maar eens proberen dan is het om 11 uur bij ons 8 uur 's morgens in Amsterdam.

Goed de volgende stap is naar het vvv kantoor in Port Angeles omdat we hebben gelezen dat de ingang van het park waar we naar toe wilde dicht was omdat er brand is geweest en de politie aan het uitzoeken is hoe de brand is ontstaan. Van een erg saaie dame horen we dat dit inderdaad het geval is en daardoor staat er bij de andere ingang (waar we ook naar toe wilde) een rij met 1 uur wachttijd om het park binnen te gaan. Bij deze ingang kon je dus een wandeling maken door het oude regenwoud maar o.k. dat gaan we dus ook niet doen. Volgens de eigenares van ons verblijf is er een mooie weg langs de kust maar dat is niet zo bekend. We rijden eerst langs Lake Crescent, een prachtig groot meer tussen de bergen.

gsm nel_lake crescent (7)gsm nel_lake crescent (8)gsm nel_lake crescent (9)gsm nel_lake crescent (6)nel gsm _vlnders (1)

Daarna gaan we een andere ingang van het park in naar Sol Duc waar ook een kleine wandeling moet zijn door het oude regenwoud. Eerst stoppen we even bij een picknicktafel langs een prachtige rivier en drinken en even iets en eten een koekje. Wel een waarschuwing voor Beren maar die aan de tafel doet niets hoor :-)

nel gsm_langs de weg  (1)nel gsm_langs de weg  (2)

Dan opzoek naar de wandeling. De wandeling heet Ancient Groves en is werkelijk schitterend. Zodra je het pad op loopt heb je het idee dat je een sprookjesbos inloopt. Schitterende grote, dikke bomen en overal hangen de mos draden over de takken. Op de vloer is een dik tapijt met varens en allerlei andere planten. Het ruikt er zalig naar dennennaalden en mos. We horen niet veel vogels maar overduidelijk de rivier die beneden stroomt.

nel gsm_Sol Duc wandeling (8)nel gsm_Sol Duc wandeling (7)nel gsm_Sol Duc wandeling (6)nel gsm_Sol Duc wandeling (3)nel gsm_Sol Duc wandeling (2)camera_ sol Duc wandeling (14)

Als we weer terug zijn bij de auto besluiten we om terug te rijden en de weg te nemen waar die mevrouw het over had. Dit blijkt een goede keus want de weg slingert door de bossen, langs de rotsige kust en langs RV parken en huizen die er tamelijk belabberd uitzien.

nel gsm_Makah tribe (2)nel gsm_Makah tribe (6)

Op een gegeven moment ziet Ger een bald eagle op de rotsen zitten. We zien een plekje om te stoppen en kijken met de verrekijker naar de eagle. Wat een indrukwekkend beest is het toch. Maar dan zien we er nog een en op het strandje voor ons zitten ook roofvogels te smikkelen van zalm. We denken dat het jonge eagles zijn die nog geen witte kop hebben. Op eens komt er een volwassen exemplaar aanvliegen en eist de zalm op, daarna nog een en nog een. In de lucht horen we er nog meer en op een gegeven moment zien we er zeker 6 vliegen jong en oud. Wat een mazzel hebben we weer want na een tijdje vliegen ze allemaal weg en ligt er alleen nog een stukje zalm op het strand.

camera_adelars op strand (7)camera_adelars op strand (10)camera_adelars op strand (14)camera_adelars op strand (13)camera_adelars op strand (15)nel gsm_adelaars op strand (7) zie ook het filmpje

Erg onder de indruk van wat we hebben gezien rijden we verder. Langs de weg zien we borden staan dat we een indianen reservaat naderen en dat we een toegangsbewijs moeten kopen om hun reservaat in te gaan. We kopen dit en hebben een jaar lang toegang tot het gebied :-)  Eigenlijk veranderd er niet veel aan de weg want ze wonen echt niet meer in tipi's hoor. We stoppen bij Pats place om wat te drinken en als we wat bestellen vraagt de mevrouw achter de kassa waar we vandaan komen. The Netherlands zeggen we en dan zegt ze ohhh er waren net ook een paar Nederlanders jullie hebben ze net gemist. Nou dat vinden wij niet erg hoor, zeggen we. Toen gebeurde er iets waar ik nooit van had kunnen dromen. Een Indiaanse die vraagt of ze een foto van ons mag maken...... Natuurlijk mag dat maar ik durf niet te vragen of we haar op de foto mogen nemen. Wij zijn de attractie hier hihi. We drinken lekker in het zonnetje ons blikje leeg en gaan dan weer op pad.

nel gsm_Makah tribe (1)nel gsm_Makah tribe (7)nel gsm_Makah tribe (8)

We rijden naar het verste punt waar nog een mooie wandeling moet zijn maar daar aangekomen lezen we dat het niet voor mensen met slechte enkels, benen of rug is. Nou mijn rug is niet best maar Ger gaat dit zeker niet doen. Ik kijk nog even of het te doen is maar zie al dat het pad eerst vrij schuin naar beneden gaat, ook is de afstand te groot voor ons dus helaas gaat dit niet door. Daarna is er nog 1 weg die langs mooie strandjes gaat, hier gaan we even kijken en dan is het tijd om terug te rijden. Al met al best veel gereden maar ook heel veel moois gezien. Terug in het stadje denken we even een goedkoop hapje te eten en gaan naar een pizza tent maar daar zien we dat een pizza 24 dollar kost Nou ik dacht het maar niet. Uiteindelijk bij de Taco Bell voor 21 dollar samen gegeten en dat was nog lekker ook. Toen weer terug naar de Stal waar nu een grote rode Tesla voor ons raam staat, daar gaat onze zonsondergang, zo jammer.

20230621_205408

We doen de rolgordijnen naar beneden en ik ga even lekker douche. Ger is moe van al dat rijden en ligt nu lekker te pitten. Nog even dit verslag af maken en dan ga ik ook slapen want morgen moeten we al weer inpakken en een eind rijden. Welterusten en bedankt dat je ons volgt xxx nelleke

1. Tijmentje:
    22 juni 2023
    Ooooo wat een op pracht en geniet heerlijk mee va jullie reis!
  2. Joke Laagland:
    22 juni 2023
    dat is wel heel bijzonder om de roofvogels zo te zien 🦅 wouw 🦅
    😘 goede reis verder
  3. Bakkertje M.:
    22 juni 2023
    Wat een belevenissen, zoo lief dat we mogen meegenieten.
    Die Bald eagles wat mooi zeg en zo dichtbij dat maak je maar een keer mee verwacht ik.
    Zo'n ontbijt is nog heel uitgebreid in vergelijking met wat wij een keer hebben gehad, koffie uit een automaat en een verpakte sandwich die je ook nog zelf in een hoekje ergens moest ophalen en dan maar moest zien waar je dat op kon peuzelen.
    Maar hé gegeten dus niet getreurd.
  4. Nelleke barten krijgsman:
    22 juni 2023
    Hebben wij ook wel gehad maar dat was in ee goedkoop hotel langs de snelweg. Dat is dit niet hoor 🤣
  5. Martha:
    22 juni 2023
    Het is dus een heel duur land he.
    <Maar weer hele mooie foto
    De natuur is er wel heel mooi .
  6. Anouk Stroo:
    23 juni 2023
    Wat een mooie reis maken jullie weer!!
  7. Carmen Blaauboer:
    26 juni 2023
    Prachtig weer hebben jullie!