Dag 7 Salvage

8 juli 2016 - Salvage, Canada

Vanmorgen eindelijk een keer lekker uitgeslapen. Het regent als we uit bed komen en doen lekker op ons gemak. Ons plan om te gaan wandelen in Terra Nova NP gaat niet door dus we gaan eerst op ons gemakkie ontbijten en kijken wat we dan gaan doen. We zijn toen eerst naar de Ocean view delight gereden om een bakkie te doen en om gebruik te maken van de wifi. Helaas was het niet open maar toen we voor de deur keken hoe laat het open ging en waar we anders wat konden drinken kwam de serveerster naar buiten met de mededeling dat ze geen eten konden serveren ivm met de gas aansluiten maar we konden wel koffie krijgen. Kijk daar kwamen we voor dus hupla snel naar binnen.

IMG_0017

Eerst maar een lekker bak koffie genomen en gevraagd wat we in de buurt konden doen. In Glovertown moet een art gallery zijn en nog een paar dingen dus na nog een bakkie en een lekker stukje pie zijn we naar Glovertown gereden. Hier is het House of diamonds waar een tentoonstelling is met schilderijen, foto’s van Newfoundland.

IMG_0011 IMG_0014 IMG_0015 IMG_0018

Hierna zijn we een stukje verder gereden om het Glovertown museum te bezoeken. Die was dicht voor de lunch dus zijn we maar even gaan tanken en daarna was het wel open. Dit museum heeft foto en kamertjes ingericht zoals het vroeger was. Ook veel aandacht voor The Resettlement waar de mensen gedwongen moesten verhuizen omdat de regering het onderwijs en gezonddheidzorg e.d. wilde centraliseren omdat het verdeeld was over allerlei eilandjes en dat werd te duur. Omdat de mensen weinig geld hadden om een nieuw huis te bouwen besloten ze om hun huizen over het water, met al hun hebben en houden er in, over het water te vervoeren. Dat moet toch ook wat zijn geweest want als het mis ging was je alles kwijt. Leuk museum en het was er goed weer voor. Toen we in het restaurant zaten kreeg ik een berichtje van mijn fb vriendin Hilda of ik iets voor haar wilde doen. Natuurlijk wil ik dat wel maar we waren al weer weg van de wifi voordat ik antwoord kon ontvangen. In het museum hadden we in een folder een leuk restaurant gezien in Happy Adventure????? Dit ligt aan the road tot the beaches,

IMG_0023

het is niet echt beach weer maar rijden toch langs de mooie weg richt een stadje dat happy adventure heet, ok we zijn in Newfoundland dus niets is hier gek aan plaatsnamen. Op naar het restaurant dan maar. Inderdaad staat het gewoon op de borden en na wat zoeken vinden we het restaurant. Binnen is het echt zo leuk als dat het er in de folder uit zag. Van bovenaf uitzicht over het dorpje in een schitterende baai.

IMG_0027 IMG_0030

Hier nemen we lekker wat te drinken en we dachten een klein hapje, hmm niet dus want ook de sandwich krijg je met een lading patat. Als de serveerster langs komt kan ik het niet laten om te vragen of het stadje inderdaad zo heet. Ja zeker zegt ze. Het is vernoemd naar het schip dat in deze baai ging schuilen voor de piraten The Happy Adventure vandaar dus die naam, grappig he. Ze houden ook ieder jaar een piraten feest. Tijdens het eten krijg ik een berichtje van Hilda met de vraag of ik bij iemand in Sandy cove iets wil betalen voor haar. We zitten vrijwel naast sandy cove en zouden daar toch al gaan kijken dus natuurlijk doen we dat graag. Ze stuurt ons een foto van het huis van haar vriendin Robina. Na wat zoeken zien we het huis en ik ga ernaar toe en klop aan. Een meneer doet open en ik vraag woont Robina hier. Ja hoor, kom er in. Hij brult naar binnen Robina a visitor for you. Verbaast komt ze de huiskamer in en zegt do i know you. Hihi je had haar gezicht moeten zien toen ik zei dat ik de groetjes kwam brengen van hilda en haar geld gaf voor een schilderijtje dat hilda gekocht had hihihihihi. Het bleek alleen dat ze het schilderijtje nog niet had opgestuurd dus ik kreeg het in mijn handen gestopt. Hmm ok dat moet wel mee in het vliegtuig maar het is niet groot dus dat moet lukken. Na wat gebabbel stap ik weer bij ger in de auto. We zijn verder gereden langs de Road to the Beaches, jammer dat het niet zulk mooi weer is maar het is toch een mooie weg. Het regent nog steeds dus we gaan lekker naar de cabin en ik duik lekker in bad. Misschien dat het nog opklaart vanavond maar we zitten lekker onderuit gezakt wat tv te kijken en boekjes en folder door te bladeren voor morgen. We slapen morgen bij fb vriendin van de FB pagins Newfoundland Iceberg reports dus ik had haar gevraagd of er ijsbergen zijn gesignaleerd om de Loop want die willen we morgen gaan rijden voordat we naar Gander gaan om haar op te zoeken. Zonder ijsbergen en mooi weer is er ook het een en ander te doen langs de weg en er is in iedergeval een tentoonstelling over ijsbergen. Tot morgen maar weer

1. Marlies:
    8 juli 2016
    Wat ziet het er schitterend uit .... Nelleke: krijg je niet enorm inspiratie te gaan schilderen?
  2. Nelleke barten krijgsman:
    12 juli 2016