Dag 14 Nickey nose cove - Twillingate

13 juli 2016 - Twillingate, Canada

Vandaag was het weer tijd om op te stappen. Dus na het ontbijt de spullen weer in de auto gegooid en afscheid genomen van karen en John. Helaas ook vannacht geen caplin op het strand, zo jammer want dan hadden we het van dichtbij mee kunnen maken. Vanmorgen is het droog en de wind is een stuk minder. We besluiten in Grand falls Winsor naar de waterval daar gaan kijken. We kunnen het niet echt vinden maar wel de bordjes van Salmonid interpretation centre. Hier moet een zalmen trap gemaakt zijn dus dat is meestal bij de waterval. Inderdaad is hier de waterval en een redelijk informatie centrum.

IMG_0007

Vroeger heeft de papier fabriek in deze rivier een dam gebouwd om de energie op te wekken. Jaren later ging de zalm populatie zo achteruit dat een groep mensen een actie comité  hebben samengesteld om de zalm te redden. Samen met de eigenaar van de papierfabriek hebben ze de zalmentrap gemaakt en hebben ze de rivier ontdaan van allerlei obstakels zodat de zalm weer ruimbaan had. Dit is heel goed gelukt want de zalm populatie ging van 1200 naar 45000 dus dat is een grote winst. Binnen in het informatie centrum kijken we een kort filmpje hier over en het is mooi om te zien wat ze allemaal gedaan hebben om dit voor elkaar te krijgen. Beneden in de kelder zie je de vissen onderwater en er zwemmen er heel wat rond. IMG_0012

Buiten kun je de zalmentrap zien en kun je ook de waterval goed zien. De papierfabriek is inmiddels buiten bedrijf en wordt afgebroken maar de want die ze gebouwd hebben zie je nog goed.

IMG_0016 IMG_0014 IMG_0018 IMG_0024 IMG_0027 IMG_0028

Hierna rijden we door en komen door Bishops falls. Hier kijken we ook nog even bij de waterval en dam maar is iets minder spectaculair. We een heleboel vissers in bootjes en aan de kanten.

IMG_0031

We vervolgen onze weg en stoppen bij Nick's place bij birche cove voor wat te drinken en een broodje.

IMG_0034

Toen zijn we naar Boyd's cove gereden waar een ander informatie centrum is over de native americans de Beothuk indianen.

IMG_0036 IMG_0037

Mooie tentoonstelling en tekeningen van en over de indianen. Deze indianen wilde juist geen contact met de blanken en deden niet aan ruil handel omdat ze de, vooral ijzeren, spullen die de blanken achter lieten meenamen en daar hun eigen gereedschap van maakten.

IMG_0041 IMG_0042 IMG_0044

Zo zijn er grote ijzeren nagels gevonden waar de indianen speerpunten en schrapers van maakten. Helaas zijn alle indianen ook hier uitgemoord of gestorven aan onze ziektes. Er is ook nog een pad naar de opgravingen maar op foto's zien we dat daar niet al te veel te zien is en we moeten nog boodschappen doen en door naar Twillingate. Dus de auto weer in voor het laatste stukje. In Twillingate hebben we, net als vorig jaar de Ocean View Retreat gehuurd. Dit keer voor 5 nachten en als we binnen stappen voelt het als vanouds.

IMG_0045 IMG_0047 ah lief he

De lucht is weer helemaal opgeklaard en ondanks de lage temperatuur van 12 graden is het lekker en hebben we weer het mooie uitzicht over een blauwe zee.

IMG_0048

Hier maak Gerrit lekker het avond eten klaar. Gebakken aardappeltjes met sla en een steak met Philadelphia en champignons. Lekker hoor.

IMG_0054 IMG_0055 IMG_0056 IMG_0058

We doen de afwas op zijn newfies=afwassen en op laten drogen en rijden naar Cow Head bij de vuurtoren om daar bij de look out te kijken of er ijsbergen of walvissen zijn maar helaas geen van beide.

IMG_0061

Op de terugweg doen we een bakkie cappuccino bij Crow's Nest, een heel klein restaurantje dat bekend staat om zijn goede koffie.

IMG_0059 IMG_0068

Na, inderdaad, een zalig kopje koffie gaan we terug naar ons retreat en doen we lekker niets dan een beetje met de verrekijker over zee sturen

IMG_0053

en genieten van het uitzicht tot dat de zon weg is en beneden in het dorpje de lichten aangaan.

1. Bert:
    Hoi Nelleke en Gerrit,

Mooie reis en jullie zien heel veel volgens mij.
    Wel jammer dat het weer af en toe niet zo best is.
    Maar ja, je kan niet alles hebben.
    Ik reageer niet zo veel maar ik lees het wel hoor elke dag.
    Het gaat wel vlug allemaal, ik denk dat de helft van de vakantie er al weer op zit.
    Maar geniet er van.
    Voor dat je het weet zit je weer achter je bureau.

Groet, Bert
  2. Bob Krom:
    14 juli 2016
    Weer een mooi verslag. Ik hoef niet met vakantie.
  3. Martha:
    14 juli 2016
    Weer leuke foto,s zeker die ene met je eigen beertje lief hoor .
    geniet maar lekker samen groetjes uit een je geloofd het niet zonnig rucphen
  4. Joke Laagland:
    14 juli 2016
    Soms zou je willen dat er ook geluid bij zat wat een mooie waterval. Nog een hele fijne tijd daar met hopelijk nog wat walvissen en ijsbergen. X x Joke en fons
  5. Nelleke barten krijgsman:
    15 juli 2016
    ja bert de helft zit er alweer op
    bob bedankt voor je lieve woorden
    martha gelukkig eindelijk zon
    joke walvissen wel in de verte gezien dus wie weet binnenkort. ze zijn erg laat maar dat komt omdat de visjes die ze eten laat zijn