Dag 15 Twillingate

14 juli 2016 - Twillingate, Canada

IMG_0002

De dag begon vandaag met een mooie zonsopkomts maar helaas was het toen ik een uurtje later weer wakker werd bewolkt. Ger maakt weer een lekker ontbijtje en daarna reden we naar Prime Bert museum. Toen we hier aankwamen was net (ongeveer de enige) bus met toeristen voor het museum. Deze bus zagen we gisteren ook al bij het beothuk museum. Zo groot is het museum niet dus we rijden verder naar Spillers cove.

IMG_0184 IMG_0079

Hier moet nog een ijsberg liggen en we rijden met de auto zo ver mogelijk naar boven en gaan dan wandelen naar de kust. We steken door naar het wandelpad en als we daar aankomen zien we inderdaad de overblijfselen van een ijsberg liggen.

IMG_0017 IMG_0022 IMG_0034

De berg is niet hoog meer maar best wel groot en heeft een dikke blauwe lijn over de hele breedte lopen. Mooi gezicht hoor, we lopen nog wat verder om een beter zicht op de ijsberg te krijgen. We kunnen de ijsberg goed zien maar dan begint het te regenen en gaan we maar terug naar de auto. Het back-up plan was naar een paar musea te gaan en het dichts bij was het Durrell museum.

IMG_0036 IMG_0037 IMG_0038

Dit is een klein museum boven op een heuvel en daar hebben ze allerlei huisraad van de mensen die hier vroeger woonden. Er zijn foto's en allerlei andere dingen. Er staat ook een opgezette ijsberg en er is een hele mooie film over ijsberen. Het was nog niet droog dus eerst maar boodschappen gedaan in de winkel daar vlak bij. Toen naar de giftshop van de winery maar helaas kunnen we geen leuke (passende) tshirts vinden. Inmiddels was het toch al weer laat en zijn we naar "huis" gereden en daar heeft Ger lekkere toast met tonijn en alles er op en er aan gemaakt. Lekker hoor.

IMG_0042  even wat muziek maken hihihihihi

Het weer was al wat beter, geen regen en betere temperatuur dus we reden naar Crow head om een gallerij van schilderijen te zoeken maar die konden we niet vinden. We zijn toen door gereden naar de vuurtoren en we zagen mensen bij het licht van de vuurtoren dus daar zijn we naar toe gegaan en hebben de toer naar het lichthuis gedaan. Leuk om te zien en boven heb je een schitterend uitzicht.

IMG_0043 IMG_0053 IMG_0054 IMG_0057 IMG_0055

Toen nog even naar de misthoorn die daar staat en weer terug naar de auto. We zagen echter nog een giftshop en op het gebouw stond ook Fudge te koop. Ahhhhhhh lekker, dit is een soort van zachte noga of zoiets. In iedergeval heb ik een lekker stuk gehaald genaamd Rocky harbour, chocolade met nootjes en marshmallows mmmmmmmmmmm.

IMG_0060

Op Facebook was ik een paar keer een foto van Sandy cove tegen gekomen en mijn FB vriendin en haar man hebben elkaar daar leren kennen, nou dat moest ik natuurlijk even zien. We volgen de bordjes en kijken wat rond en opeens zag ik iets bekends. Maar even een paar foto's gemaakt voor het lieve stelletje en toen weer op weg.

IMG_0063

Het was inmiddels weer prima weer en we besloten terug te rijden naar de ijsberg. Helaas konden we niet meer zo ver met de auto rijden tot boven dus moesten we hem op het parkeerterreintje achter laten en verder lopen. We lopen een deel van het wandelpad dat daar loopt en komen bij een plek waar we ook een strandje zien waar je de ijsberg ook kunt zien. Wij opzoek naar een trap maar die was er niet. Gelukkig konden we een stukje verder op de ijsberg prima bestuderen en zijn daar op een rots gaan zitten en hebben dat een hele tijd vol gehouden. Het lijkt net of de ijsberg probeert los te komen van de rotsen en door het tij en de wind beweegt hij behoorlijk. Er komen steeds meer mensen even kijken naar de ijsberg en de meeste lopen na een tijdje weer door. Wij zitten daar echter prima en blijven nog even.

IMG_0078 IMG_0083 IMG_0093 IMG_0109

Al turend over het water om te kijken of er misschien ook nog een walvisje ergens te bekennen is zie ik een fonteintje water opspuiten. Ik zeg tegen ger misschien is het psychisch maar volgens mij zie ik een walvis. We kijken en turen en inderdaad zien we een paar keer een walvis blazen. Door de videocamera kun je het goed zien. Inmiddels gaat de ijsberg iets bewegen en lijkt los te komen, dan zie ik op een los staand puntje rots iets bewegen. Weet je wat daar zit? Het is een jonge visarend die probeert te vliegen. Een schitterend gezicht en op een gegeven moment lukt het hem inderdaad om te vliegen maar ja weer landen dat is een ander verhaal. We kunnen het mooi volgen en zien dat het hem uiteindelijk lukt om op het nest terug te komen.

IMG_0113 IMG_0135 IMG_0143 IMG_0146 IMG_0149

We moeten toch maar weer terug en dan is het al half 7?????? Ger helpt nog wat mensen die hun auto kwijt zijn en legt even uit bij het bord waar we zijn. Vervolgens zegt hij tegen mij, ik heb een shortcut gevonden. Ik geloof hem meteen want ik heb het oriëntatie vermogen van een baksteen maar halverwege krijg ik toch echt het idee dat we compleet de verkeerde kant op lopen. In het begin is ger nog zeker dat dat niet zo is maar als we uiteindelijk op de weg komen zitten we toch echt heel erg anders. We houden een meneer in een auto aan en vragen naar de weg. hm dat bedoel ik dus hihi een eind uit de buurt maar ja we waren met al dat ijsbergjagen ook wel een stuk afgedwaald denk ik. Maar ok, we vinden gelukkig de auto weer

IMG_0183

en rijden naar huis waar Ger lekker een biertje neemt en daarna zalig kookt. We zijn allebei lekker moe en hebben weer een zalig dag achter de rug. Ik neem nog even een bad en dan naar bed want morgen staat de ferry naar Fogo op het programma en moeten we er vroeg uit. We hebben afgesproken met Diana en leo die daar een huisje hebben en ze komen ons op halen bij de ferry. zzzzzzzzz

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ivonne Braad-Baartman:
    15 juli 2016
    mooi die ijsbergen die jullie zien. Er waren er idd een hoop onderweg vanaf Groenland. Als jullie daarvan houden is Alaska met zijn vele gletsjers echt een aanrader. wij krijgen er geen genoeg van. veel plezier nog
  2. Martha:
    15 juli 2016
    Weer heel mooi verslag en foto,s.
    En nel fudge verkochten we al 20 jaar bij de hema en is zeker lekker.
    geniet nog maar lekker hier is in frankrijk weer een aanslag meer dan 80 doden en honderden gewonden .
    ik weet niet waar deze wereld naar toe gaat dus blijf maar nog even in canada.
    groetjes uit een weer bewolkt rucphen.❤