Dag 16 Twillingate Fogo

16 juli 2016 - Fogo Island, Canada

Vanmorgen vroeg op pad want we zouden met de ferry van 9 uur overvaren naar Fogo Island. We zijn eigenlijk altijd wel vroeg wakker dus dat is geen probleem. Het is mooi weer met een beetje wind maar prima om te varen.

IMG_0001 zonsopkomst

We eten een ontbijtje en stappen dan in de auto want we moeten nog een uur rijden naar de ferry.

IMG_0006 IMG_0018 IMG_0026 IMG_0029

Het was prachtig weer tijdens de overtocht en we hebben lekker buiten gestaan om foto's te nemen en met de verrekijker te zoeken naar walvissen. Aan de andere kant staan Diana en Leo ons al op te wachten. We krijgen van hun de 1 daagse tour Fogo Island. Ze nemen ons eerst mee naar het informatie centrum waar een tekening hangt van Indian Island waar een hoop huizen op staan maar die zijn allemaal geresettelled  en nu wonen er geen mensen meer.  Daarna rijden we naar de FU Fisher man Union. Hier was een winkel waar de vissers en arbeiders goederen konden kopen van hun loon.

IMG_0037 IMG_0038 IMG_0042

Als ze nog schulden hadden dan werd dat ingehouden en van het overige geld konden ze dingen kopen. Ze kregen geen cashgeld en de winkel werd van boven in de gaten gehouden door de baas. Had je geld over dan kreeg credit en kon je een andere keer weer spullen kopen. Hierdoor hadden ze geen cashgeld op zak en moesten ze wel lid blijven van de Union.

IMG_0041

Op de terug weg zagen ze een oude bekende die Carpenter is en we gaan even kijken in zijn werkplaatsje. Hij maakt schitterende houtsnijwerken van o.a. walvissen.

IMG_0034 IMG_0035

Toen gauw weer snel door want ander hadden we te weinig tijd voor de hele tour. Verder gereden richting to the top of one of the four corners of the flat earth. Men dacht vroeger dat je hier van de aarde af zou vallen. Er is een mooi wandelpad naar het einde van de aarde maar hier hebben we geen tijd voor.

IMG_0051 IMG_0047

We bezoeken nog wat vrienden/kunstenaars en dan is het alweer lunchtijd. Het regent een beetje maar we gaan toch even iets eten dus dat geeft niet.  We rijden naar Joe Batt's Arm en eten een hapje bij Nichole's cafe Growlers. Lekker hoor, wij hadden honing-knoflook kip.

IMG_0052

Het blijft nog een tijdje spatteren maar daarna komt de zon weer door. We zijn gaan kijken vanaf de overkant van het water naar HET hotel op Fogo eiland gereden.

IMG_0059 IMG_0073 IMG_0076 de 7 seizoenen van Newfoundland

Dit is Fogo Island Inn, een groot hotel dat moet lijken op een aanmeer plaats voor bootjes maar dan heeeeel groot. Het ligt er mooi bij maar ik hou niet zo van dit soort dingen. Wat wel heel mooi is is de opzet die hiermee gepaard gaat. Een rijke zakenvrouw (geboren op Fogo eiland) wilde iets doen voor de gemeenschap. Ze heeft het plan bedacht om daar een High status hotel te bouwen waar mensen een bijzonder verblijf konden hebben. Dit kost wel een heel hoop geld maar ze investeert een groot deel van dat geld weer in gebouwen op Fogo eiland en bouwt studio's voor kunstenaars en laat o.a. een kerk opknappen en heeeeel belangrijk ze ondersteunt ook de ijswinkel hmmmmm. Na de lunch rijden we naar dit hotel toe want Diana kent daar wat mensen (waar niet zou je denken hihi). Het hotel is van binnen echt heel erg mooi met grote ramen waardoor je uit kijkt op het schitterende landschap.

IMG_0079

We drinken hier wat, Diana betaald dus weet niet hoe duur dit was maar ik denk behoorlijk aan de prijs. Een kamer kost hier 1500 dollar per nacht!!!!!!!!! Alle meubels, versieringen, kunst e.d. zijn gemaakt door lokale mensen en ook het personeel komt van het eiland. Dit levert veel werk op voor de mensen en door dat de Inn heel veel (rijke) mensen trekt wordt er veel meer gedaan op het eiland en komen er steeds meer B&B's voor de mensen die de Inn wel willen zien maar een overnachting niet kunnen betalen. Dus al met al erg goed voor het eiland. Onze tour gaat verder langs wat galeries met o.a. Quilt en schilderijen, niet echt mijn stijl en erg duur maar ok blijk baar kopen mensen het. Onder tussen zijn we alweer op de terug weg en rijden we door het dorp waar Leo geboren en getogen is. Volgens mij is het halve eiland familie maar ok.

IMG_0100 onderweg

Leuk te zien waar ze gewoond hebben met 10 broers. We ontmoeten nog even een neef en rijden dan weer verder. Nu rijden we naar Deep Bay, hier hebben Diana een view met een huis er op gekocht zoals Diana het uitlegt. Ze hebben een klein huisje waar een heleboel aan gedaan moet worden gekocht maar het heeft een miljoenen uitzicht.

IMG_0102 IMG_0103 IMG_0105 IMG_0106

We bekijken even de binnenkant en horen al hun plannen aan. Er zijn mannen aan het werk om het dak te vervangen dat is het eerst dat gedaan moest worden. Het is echt een enig huisje en ze hebben het voor 10.000 dollar gekocht dat is 7000 euro????????????????????????????? Vervolgens rijden we nog even een stukje verder om het huisje van af de andere kant te bekijken en verteld Diana dat in de winter het baaitje dicht gevroren was en de rendieren over het ijs liepen. Onze tijd op Fogo zit er bijna op en op de terug weg naar de Ferry halen we nog even een ijsje (bij de door zita gesponserde winkel) en daarna rijden we naar een pub waar Leo en Ger een lekker biertje nemen.

IMG_0109DSC01617

IMG_0110 IMG_0112

Bij de ferry aangekomen is er niets te zien en pas een uur te laat stappen we weer op de ferry terug.

IMG_0114 IMG_0116

We zijn om 9 uur zijn we weer aan de overkant en omdat het nu al aan het schemeren is moeten we extra oppassen omdat de Elanden dan de neiging hebben om over de weg te rennen. Gelukkig gebeurd dat niet en in Twillingate aangekomen rijden we nog even door naar Crow head waar we het laatste beetje licht van deze prachtige dag zien verdwijnen.

IMG_0137 crow head

IMG_0142 light house crow head

IMG_0143 sleepy cove

"Thuis" zien we de maan weerkaatsen op het water en is het tijd om lekker te gaan slapen.

IMG_0152