Witles bay naar St. john's

5 juli 2015 - Witless Bay, Canada

Dag 30 + 31

3+4 juli

Vannacht harde regen en vanmorgen was het erg mistig. We hebben ontbeten in een kamer met een schitterend uitzicht door grote ramen maar helaas zagen we niet veel.

IMG_0002 IMG_0005

Heel langzaam werd het wat helderder. We gaan vandaag met de boot naar de puffins en misschien walvissen maar dan moeten ze wel dichtbij komen. Na afscheid te hebben genomen van onze nieuw vrienden Harm en Bianca gaan we  richting de boot. We zijn ruim op tijd en drinken een bakkie koffie. Om kwart voor 11 vertrekken we de mist in.

IMG_0007

Als we net een tijdje varen ziet de kapitein een haai zwemmen. Ik zie heel even het vinnetje en probeer hem op de foto te krijgen, hij speelt met een stuk hout.

IMG_0016 helaas net te laat

Daarna wordt de mist dichter maar we zien toch al groepjes puffins vliegen en uit het water ploppen om de boot te ontwijken.

IMG_0043 IMG_0020

Als we bij het vogeleiland aankomen kunnen we de puffins toch wel goed zien. De rotsen zitten vol met andere vogels en waar maar ff een stukje aarde met gras is daar zitten de puffins, hele ladingen. Ze hebben een stukje grond nodig omdat ze hun holen graven. Wat een schattige vogels zijn het toch. We varen een stukje verder en we zien heel even de rug van een Minky whale. We varen nog een stuk verder maar helaas word de mist steeds dichter en we zien geen walvissen meer, helaas.

IMG_0036 IMG_0051 IMG_0056 IMG_0066

Na de vaartocht gaan we richting de hoofdstad St. John's. We rijden eerst naar cape spears maar als we op de parkeerplaats staan zien we al dat we daar niet kunnen zien door de mist. We rijden iets verder naar Signal hill. Dit is de plek waar de eerste draadloze verbinding tussen canada en engeland gemaakt is. Boven op de bult staat een toren die gesloten is voor renovatie dus wel open alleen het pad rond de toren waar we een mooi uitzicht hebben op st. John's.

IMG_0093 IMG_0097 IMG_0095

Beneden is er een chocolat cafe hmmm en ook het visitors centre.

IMG_0100 IMG_0101

We kijken daar een filmpje en dan zien we dat hier heel wat gevochten is tussen de engelse en franse. Daarna St. John's in op zoek naar de Ierse pub.

IMG_0106 IMG_0105

OOOH wat een drukte als je al die stilte gehad hebt. Al die auto's brrr maar ja ons vliegtuig gaat vanavond en we moeten om 8 uur de auto inleveren. Na wat heen en weer te hebben gereden vinden we een parkeerplekje tegenover de pub en we nemen hier eerst wat te drinken en daarna eten we een hapje voordat we naar het vliegveld gaan. We leveren de auto in en moeten veel meer bij betalen omdat we gewone en vliegveld tax moeten betalen, dat valt ff tegen. We moeten thuis travelCanada maar ff contacten want ons was beloofd kilometers vrij. Maar ja eerst maar naar huis want er zijn al 4 bommeldingen geweest en dat is geen prettig idee. We hangen nog wat rond op het vliegveld en dan de koffer inchecken. Gelukkig zijn ze niet te zwaar dus dat gaat goed. Daarna wij zelf. Onderweg vliegen we de zon tegemoet.

IMG_0117 IMG_0142

De vlucht was iets vertraagd en we komen een kwartier later aan op Londen. We dachten nog meer dan genoeg tijd te hebben, 1,5 uur maar dit blijkt maar net genoeg. Wat een vliegveld zeg pfff. Eerst een stuk lopen, dat is al een ramp want het is hier heet en wat een stank na die zalig lucht in canada. Dan moeten we een kwartier in een busje en daarna weer lopen, gelukkig wel van die loopbanden. Daarna weer door de douane en ger laat zijn kaartje zien dat hij een ICD heeft en niet door de poortjes mag. We doen al onze spullen in een bak want de laptop, tap, ereader, medicijnen en toiletspullen moeten apart. In de haast vergeet ik mijn telefoon uit mijn zak te halen dus dat apparaat gaat af. Chips nu moet ik dus ook de schoenen uit doen en word ik handmatig na gekeken, goed dat ze dat doen natuurlijk maar ja we hebben niet veel tijd meer. Gelukkig heeft ger een goede dag dus kunnen we lekker doorlopen en we komen 5 minuten voor boarding aan. De vlucht duurt maar 45 minuten en we krijgen nog gauw even een ontbijtje, het tweede want we hadden in het ander vliegtuig ook al een ontbijt gehad. We komen mooi op tijd aan en na het wachten op de koffer kan ik lekker Mike om armen.  In Nederland is het de warmste dag van de week en we puffen naar de auto. Dan op naar huis.