Dag 5 nog meer natuurschoon

11 juni 2018

Vanmorgen was het eerst helder daarna wolken toen weer helder. We wilde naar de Tolmin gorge maar we wisten niet zeker wat het weer zou doen. We zijn maar gewoon in de auto gestapt die kant uit en onderweg kregen we toch een hoosbui.

SAM_1288

Maar we hadden geluk want toen we in Tolmin aankwamen werd het droog en zonnig dus we hebben de auto geparkeerd en zijn het pad begonnen.

SAM_1291

Eerst een stuk over trappetjes naar beneden daar lopen allerlei bruggen en is een mooie stroomversnelling tussen de rotsen door. Erg mooi gezicht dat blauw en vol op groen van de bomen er omheen.

SAM_1296 SAM_1300 SAM_1306

Daarna volgen we het pad omhoog naar de warmte bron die de oorsprong is van de rivier. Overal druipt nog water van uit de struiken en rotsen boven ons dus regelmatig een koude druppel in de nek maar de temperatuur is prima dus dat is niet zo erg.

SAM_1310 SAM_1317

In de rivier zien we nog een forel zwemmen die zijn best deed om tegen de rivier in te gaan. Daarna weer over bruggetjes en trappen naar een deel waar een stuk rots tussen twee wanden boven de rivier hangt. Mike is in Noorwegen bij zoiets geweest de Kjerag bolt maar die was veel groter.

SAM_1318 SAM_1323

Dan gaan we weer de trappen op naar de Devils bridge er is ook nog een pad naar een grot maar daar kun je alleen de opening van zien dus daar gaan we niet heen. De devils bridge geeft een mooi uitzicht over de hele Tolmin gorge en loop redelijk vlak terug naar het begin.

SAM_1329

Dat hebben we toch ook maar weer gehaald. We nemen wat te drinken en eten en zoeken wat we nu gaan doen. Er is een museum in het stadje maar het is nu lekker zonnig dus jammer om naar binnen te gaan. De stoeltjes lift in Bovec is vandaag niet open maar morgen waarschijnlijk wel dus daar gaan we morgen kijken. Er is nog een wandeling naar de hoogste waterval de Boka waterval. Daar rijden we naar toe en ook daar is de wandeling ongeveer 15 minuten maar ze hebben hier van die moeilijke minuten. We zien de waterval al in de verte maar je kunt naar een uitzichtpunt wandelen dus hopla de trappen weer op.

SAM_1337 SAM_1343

De benen beginnen nu toch wel wat gevoelig te worden maar we bereiken het uitzichtpunt waar we natuurlijk weer wat foto’s maken en dan weer de trappen of naar beneden.

SAM_1345 SAM_1347 SAM_1350 SAM_1351

Het is een sprookjesachtig pad maar voorlopig hebben we ff genoeg gewandeld. We halen weer ff wat kouds te drinken en rijden naar de stoeltjeslift om te kijken of hij morgen inderdaad open is. Dat is zo dus we rijden nog even het dorp in want we willen wat fruit halen voor in de yoghurt. We schrikken als we af moeten rekenen 5 euro een bakkie aardbeien is terwijl een cappuccino 1,60 kost en ik een pannenkoek met ijs en vruchtjes heb gehad voor 4 euro maar we nemen ze toch maar mee.

Op de camping is een groep kids gearriveerd. We kunnen we nog even lekker in de schaduw zitten want het is best wel warm maar dat duurt niet lang want dan komen de wolken weer over de bergen drijven en een tijdje regent en onweert het. In de regen komen een paar auto’s aanrijden en snel worden er een paar tentjes op gezet. Daarna volgen er steeds meer auto’s met wat ik zo inschat studenten. Ze staan nu bijna tot in onze tent en de camping is propvol. Tja daar gaat de rust, we worden oud denk ik. Nou ja het is wel een grappig gezicht al dat geworstel met die tentjes. Zal wel een onrustig nachtje worden denk ik zo maar.

1. Bob Krom:
    11 juni 2018
    Mooi , leuk verslag. Hoop wel dat jullie oud worden Hopelijk een rustige nacht gehad. Morgen veel plezier richting Bovec en de lift. Aardbeien kosten hier 4 euro een doosje. Op de markt 4euro 2 doosjes moet je ze snel opeten voor ze van kleur veranderen.Groetjes van Bob en tot het volgende verslag.
  2. Marlies:
    11 juni 2018
    En ... Er is weer contact! Het ziet er allemaal prachtig uit en jullie genieten volop, zo te lezen. Veel plezier!
  3. Jessica Weijers:
    11 juni 2018
    Mooie foto’s en wat zijn jullie goed bezig met wandelen 👍 lopen meer dan wij met de avond 4 daagse. Geniet er lekker van 😁
  4. Nelleke barten krijgsman:
    12 juni 2018
    nou in kilometers niet hoor jess we doen er alleen wel zo lang over hihi