gros morne naar port au croix

26 juni 2015 - Port au Choix, Canada

Dag 23

26 juni

Gisteren wilde ik nog even naar de rivier achter ons huisje wandelen, ger had geen zin dus ben ik alleen gegaan. Dit was achteraf niet zo handig of ik was niet handig dat kan ook. Het pad was erg drassig en op de heen weg zakte ik tot mijn enkel in de bagger, gelukkig kon ik nog net mijn schoen er uit trekken. Daarna door gewandeld naar de rivier, het pad was slecht maar ja nu was ik er toch bijna. De rivier is er een uit een filmpje van discovery met vliegvissers in het water en langs de kant en een snel stromende rivier.

IMG_0003  IMG_0001  IMG_0004

Op discovery vermelden ze alleen al die muggen niet, gatverdamme, dus ik wandel terug helaas is er een stuk met oude planken erg glad en ik stort ter aarde en mijn enkel zwikt iets om. au au maar het gaat dus maar met een vieze broek naar het huisje gegaan. Eerst gezegd tegen ger dat hij niet mocht lachen maar dat deed hij natuurlijk toch. Schoenen maar buiten gelaten en door gelopen naar de douche.

IMG_0018 IMG_0008IMG_0009

Daarna de pyama aan en samen op het tweezitsbankje met voetensteuntjes en een bak patat een filmpje gekeken. Het vlammetje van het gasfornuis is inmiddels al weer 2 keer uit gegaan dus we laten de deksel open dan blijft hij tenminste aan. Het huisje is leuk maar je voelt je dan toch niet op je gemak.

IMG_0011 IMG_0010 IMG_0007

de volgende dag de spullen weer gepakt en op naar onze volgende bestemming Port au croix. We rijden eerst naar western brook pond om de wandeling te doen die ons (volgens ons) naar de ingang van de kloof gaat waar een boottocht vertrekt. De wandeling is leuk maar aan het eind van het pad zie je eigenlijk niet heel veel meer als aan het begin dus 2x3km voor jan doedel gelopen.

IMG_0024 IMG_0025 IMG_0030 IMG_0038

Daarna rijden we naar Arches provincial park. Hier zijn rotsen aan de kust doorgesleten tot bogen over het water. Het is niet groot maar wel mooi om te zien.

IMG_0071 IMG_0080

Daarna volgde weer een mooie maar eentonige weg richting het dorp waar archeologische vondsten zijn van de eerste bewoners. We rijden naar het visitors centre en zien daar dat er niet echt heel veel van over is gebleven. We rijden naar de vuurtoren en we zien dat de hele punt waar het dorp op ligt eigenlijk een kale vlakte is.

IMG_0081

OK schitterend zicht over de zee aan alle kanten maar verder NIETS dan een klein vuurtorentje. We zitten er allebei een beetje door heen en gaan maar inchecken in  Jeannie's sunrise B&B. Dit is een schitterend huis met twee verdiepingen en we hebben een prachtige kamer met een eigen badkamer. Gelukkig weer goed stabiel wifi en telefoonverbinding want dat vind ik toch maar niets hoor helemaal zonder.

IMG_0086  IMG_0088

We lopen nog even naar een historisch gebouwtje waar de franse settlers woonde en we zien daar de resettlement waarbij de mensen uit afgelegen dorpjes de kans krijgen zich hier in port au croix te vestigen. Sommige laten hun huis over het water verplaatsen naar dit dorp. We zien een filmpje hoe dat gaat en je staat echt te kijken. Ze slepen het huis gewoon over het water mee???

Dan is het alweer etenstijd en er is gelukkig een restaurant op loop afstand. We nemen iets kleins maar dat kennen ze hier in canada net zo min als in Amerika dus gaan weer met een gevulde buik richting de B&B.

IMG_0087 The Anchor Inn

We zijn beide bekaf maar ja we zijn nu ook al 3 weken on the road, maar vroeg onder de wol vanavond. Maar als het lukt gaan we eerst  de zonsondergang bekijken

1. Marlies:
    27 juni 2015
    Nou Nel, pas wel op....gelukkig viel het mee denk ik, uiteindelijk, met je verzwikte enkel, want verder kom je er niet meer op terug en jullie hebben daarna al weer gewandeld schrijf je. Zorg dat jullie goed terugkomen, maar eerst nog een tijdje te gaan. Veel plezier nog!
    Marlies
  2. Martha:
    27 juni 2015
    Hallo nel/ger
    je hebt je niet ernstig geblesseerd gelukkig doe ook nïet van die dingen en ga dan niet alleen want als er wel wat was gebeurdhad je daar gelegen in de midle of noweregekkie.
    dus luister naar je oudste zuster niet meer alleen van die avonturen doen.
    Dat gasstel zag er ook wel uit van voor de oorlog levens gevaarlijk .
    Nou hopelijk nog wat mooie dingen zien en dat je moe word is logisch jullie zijn ook geen 18 meer he en dat ga je merken met dit soort dingen
    groetjes uit papendrecht xx