port au choix naar onion bay

27 juni 2015 - Onion Cove, Canada

Dag 24

27 juni

Gisterenavond hebben we het gered om wakker te blijven en om 9 uur zijn we naar de vuurtoren gereden om de zonsondergang te gaan bekijken. We waren niet de enige maar dat is begrijpelijk want het is een schitterende plek met aan 3 kanten water. De zonsondergang was al in gang gezet en langzaamaan werd de lucht oranje en roze. Er hing wel nog wat bewolking maar dat geeft wel een mooi effect. We staan daar een tijdje en ger filmt alles en ik maak foto's. Het wordt wat kouder dus met het laatste beetje licht rijden we over de weg vol potholes terug naar de B&B.

IMG_0004 IMG_0007 IMG_0018 IMG_0022

We horen dat beneden wat gasten aan het kwebbelen zijn en de volgende ontmoeten we die mensen. Het is een groep australiers die hier zijn voor een bruiloft en tijdens het ontbijt kletsen we lekker met elkaar, gezellige lui. Daarna halen we de spullen weer van de kamer en nemen we afscheid van Jeannie. Een schitterende B&B en een gezellige gastvrouw. Vandaag werden we wakkker (door de wekker) en toen we de gordijnen open deden was het weer schitterend weer. We hebben besloten niet meer naar de archeologische opgravingen bij port au croix te gaan (vroeger was het een eiland waar de indianen hun doden heen brachten) omdat alles dat gevonden is naar een museum in St. John's is gebracht. We gaan nu rechtstreeks naar L'anse aux meadow hier zijn de overblijfselen van een vikingnederzetting gevonden. De weg er naar toe begint goed want omdat het zo mooi weer is is er een strak blauwe lucht en de weg langs de kust toont ons een strak blauwe zee, zo al schitterend maar we zien ook nog eens een paar bald eagles. Een daarvan gaat in een boom langs de weg zitten en we kunnen goed foto's maken totdat hij weg gejaagd wordt door een kraai.

IMG_0002 IMG_0032 IMG_0009 IMG_0013 IMG_0014

Vervolgens kunnen we ons geluk niet op want we zien een tent waar ze (goede) koffie verkopen hihi. De weg is vervolgend erg mooi met kleine binnen meertjes, rotsformaties, binnen zeeen, grote toendra achtige vlaktes en een schitterende kust lijn. Op een gegeven moment roept

ger  "kijk daar een moose"

ik "waar"

ger "daar, zie je die twee bomen"

ik "???????????????????????? welke van de 4888000 bomen bedoel je

ger 'daar bij die rotsblok bij het water"

ik "???????????????????????"   . . . . . . .

helaas hij is al weg :-0

We rijden de weg verder en gaan dan eerst naar het visitors centre waar we weer een filmpje bekijken over de vikingen. We hoeven alleen shetlands en groenland nog te bezoeken dan hebben we alles aangedaan dat hun ook hebben gedaan alleen dan in 1 tocht. Daarna gaan we naar buiten (MUGGEN) en bekijken de nagebouwde hutten. Leuk gedaan en er lopen mensen in kledij rond. Ook zijn er nog de orginele funderingen te zien maar ja dat zijn maar "heuveltjes in het gras" zoals ger ze noemt.

IMG_0038 IMG_0047 IMG_0050

Inmiddels hebben we wel weer trek gekregen en avondeten wordt pas om 19.30 geserveerd in The Tickle Inn dus we nemen maar een soepje. Geen idee wat ik gegeten heb, het leek pompoen maar het was lekker dus dat is het belangrijkste.

IMG_0066

Op de terugweg naar de doorgaande weg zagen we nog een ijsberg en op onze zoektocht belande we weer in iemands achtertuin. Er kwam meteen een vrouw naar buiten dus we dachten we moeten even vragen of we en foto mogen maken van de ijsberg. Maar nee hoor, ze begon zelf met Oh je moet daar en daar naar toe rijden dan zie je hem nog beter, zalige mensen die newfoundlanders. we hebben haar advies opgevolgd en konden een paar mooie foto's maken van de ijsberg die lag te schommelen in de baai.

IMG_0091

Daarna zijn we verder gereden op zoek naar de B&B maar die stond gelukkig goed aangegeven. The tickle Inn is de meest noordelijke accommodatie op newfoundland. Het ligt schitterend aan de zee met rotsen en bergen er omheen. De koffie en koekjes staat klaar en gastvrouw Barbara laat me onze kamer zien. Nou ja kamer het is meer slapen in de kast maar enig. Het hele huis is nog in orginele inrichting en is echt zo leuk. De parler=huiskamer is donker rood en groen en heeft uitzicht over zee.

IMG_0106 IMG_0111 IMG_0116 IMG_0133IMG_0143

Ik drink lekker een bak koffie en dan gaan we voor het huis zitten met een biertje (voor ger) de fotocamera, filmcamera en de verrekijker. Gisterenavond hadden ze een groep walvissen voor de deur dus wie weet. In de verte zien we nog een ijsberg, die is heel ver weg maar lijkt erg groot. We zien ook een paar jan van genten en vaak duidt dat op vis en dan kunnen de walvissen in de buurt zijn. Eerst zien we er heel in de verte een springen en later komen ze aan het begin van de baai. Nog wel een stukje uit de kust maar ik zie zelf zo'n grote bek happen naar de vis. We hebben inmiddels kennis gemaakt met onze gastheer David en een paar van de andere gasten en we zitten gezellig te babbelen en walvissen te zoeken en dan is het al etenstijd.

IMG_0135  IMG_0149 IMG_0158 IMG_0158 IMG_0166

Er wordt een belletje gerinkeld dat ons naar de eetkamer roept. Dit is de oude keuken en daar staat een grote eettafel. David zit bij ons aan tafel en doe eerst een gebedje, zo mooi snik snik. Daarna krijgen we soep. wederom wat er in zit ??? wel gevraagd maar het zei mij niets. Daarna krijgen we een zalig gerechtje, voor ons met kip gemaakt en de andere met cod=kabbeljauw. We hadden gezegd dat we geen vis eten omdat we niet alles lusten. Kabeljauw had gekund maar de kip is ook zalig. Als toetje taart met ijs en koffie hmmmmmm.

Daarna weer met z'n alle de tuin in waar we nog een paar walvissen spotten en daarna verdwijnen ze uit de  baai. We worden uitgenodigd in de parler waar onze gastheer het een en ander verteld en een paar liedjes zingt. We krijgen de teksten en ik probeer wat mee te zingen. Helemaal te gek wat een zalig eind aan een te gekke dag. We duiken samen de kast in hihihihihihi nee hoor we horen de buurman al snurken dus dat wordt niets hahahahahahaha. IMG_0144

1. Martha:
    28 juni 2015
    Wel leuk dat je al die verschillende mensen ontmoet.
    jullie zullen denk ik toch wel weer blij zijn met de hollandse koffie en het eten hier.
    en natuurlijk je eigen bedje.
    groetjes weer vanuit holland