Kouchibouguac np

14 juni 2015 - Bathurst, Canada

Dag 10

13 juni

Vannacht weer lekker geslapen en vanmorgen een geïmproviseerd ontbijt want we hebben geen bestek of borden alleen twee plastic mesjes en de deksels van de salade die we gisteren gegeten hadden als bordje. Maar dat maakt niet uit, het smaakt prima. IMG_0001

Vandaag gaan we het nationale park in. Eerst maar naar het visitors  centre om te kijken of de film het al doet. Helaas er is blijkbaar een lamp doorgebrand en niemand die dat kan maken. Vannacht heeft het behoorlijk geregend maar vanmorgen was het al weer lekker weer. We besluiten om fietsen te gaan huren want in het park is een heel goed fietspadstelsel en er is niet zo’n hoogte verschil. Dus op naar de fietsverhuur waar de volgende scene zich afspeelde.

Ger vraagt: we want to rent bikes, do you have e-bikes

De jongen zet: WHAT

Gerrit: electric bikes

Jongen: ?????????

Gerrit: ok bikes with gear than

Jongen: no only these ones

Ok dit zijn dus niet al te grote fietsen zonder versnellingen, hmmmmm zullen we het maar proberen zegt ger. Zo gezegd zo gedaan en we zeggen de jongen dat we het gaan proberen.

IMG_0005   IMG_0006

Gelukkig is het zalig weer een klein beetje wind en de fietspaden zijn echt prima. De start wat moeizaam maar het fietsen gaat ger beter af dan het wandelen en het is een prima alternatief om het park goed te beleven. We fietsen lekker over het pad en op eens zie ik een vosje die gauw weer het bos in duikt. Even later komt er een moose=eland het pad op gewandeld maar na de reactie KIJK een moose, oh mooi en dan chips foto maken is hij alweer tussen de bomen verdwenen. In het visitors centre was wel gemeld dat er mensen mooses gezien hadden en ook was er een zwart beer gesignaleerd maar we weten nu wat we moeten doen als we er een tegenkomen, geleerd van de bear whisperer.

•  Zie je een beer een stuk bij je vandaan maar de beer is nieuwsgierig wie je bent dan moet je rustig tegen hem/haar praten en afstand maken tussen de beer en jezelf
  • Zie je de beer en weet hij nog niet dat je er bent, bv als de wind naar je toe staat. Dan moet je goed geluid maken en de beer laten weten dat je er bent, meestal gaat de beer dan weg.
  • Kom je plotseling oog in oog te staan met een beer en die gaat van schrik in de attack mode dan moet je agressief terug reageren en op hem/haar aflopen met veel lawaai. NB dit is dus in strijd met het foldertje dat we kregen bij het visitors centre
  • Als laatste tip, kom je tussen een moeder en haar cups dan de moeder aanvallen

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Ok gelukkig zijn we geen beer tegen gekomen want of ik dat durf J

Boven op een brug zijn we even lekker in de wind gaan staan om wat te drinken, hier zijn gelukkig geen muggen. Er zitten wat mensen te vissen en we maken een praatje. Ze hadden nog niets gevangen. Toen kwamen we er achter dat onze guide een klein foutje had gemaakt en moesten we een kilometer terug fietsen.

IMG_0011                IMG_0014

Al fietsend kwamen we langs een meertje waar het gonsde van de kikker geluiden, net alsof er op trommels geslagen werd. We zijn even stil gaan staan om dit goed te luisteren, maar ja je hebt ongeveer 1 minuut voordat de muggen je weer gevonden hebben dus hopla weer op de trappers.

IMG_0020                   IMG_0021

In het meer zien we ook een bever burcht maar helaas geen bever. Onderweg kwamen we langs een picknicktafel die vol op in de wind stond dus daar konden we even mugloos wat drinken. Ik besluit even naar het strandje te lopen dat daar vlak bij is en toen ik over het strand keek zag ik een moose in het water staan. Gelukkig nu het fototoestel in de aanslag dus gauw een paar foto’s gemaakt en een stukje gefilmd.

IMG_0040

Vanaf hier is het nog ongeveer 5 km fietsen, onderweg zien we nog wat drollen liggen maar geen idee van wie, ik was het niet en ger ook niet hihi. De laatste 2 km beginnen de kont en knieen wat te protesteren en hebben we wind tegen maar ff doorzetten en we zijn weer terug en leveren de fietsen in. Terug in de auto zien we dat het 29 graden is ………  Nog al logisch dat we het warm hadden. In de auto ff de airco aangezet en naar Kelly’s kantine gereden voor iets kouds te drinken en een broodje. Het was zulk schitterend weer dat we dachten we kijken even of ze een strandtent hebben maar je snapt het al, niets nada helemaal niets aan het water????? We geven de moed op en gaan vanaf nu niet meer opzoek. Terug bij het motel kunnen we daar in een soort serre zitten en ger lekker aan een biertje maar ondanks het horregaas zitten er nog muggen. Die vorm van wildlife hebben we inmiddels genoeg gezien, zie onze vele rode dikke plekken ondanks konstant insmeren. We drinken binnen in het restaurant ons drinken op en bekijken de menukaart even. Prima kaartje dus we zeggen de serverster dat we ff gaan douche en zo terug komen voor het eten. De douche is lekker maar er komt niet veel water uit. In ieder geval is de autan weer afgewassen maar ja die moet er toch weer nieuw op. Lekker gegeten in het restaurant dat ligt op loop afstand van onze motel kamer en daarna maar weer uitzakken in de kamer. Ger hoopt basketbal te kunnen kijken.

Mike stuurde een smsje dat hij 6 juli voor de cardioversie moet dus dan zijn we gelukkig al weer thuis, helaas moet ik dan echt werken maar ger kan mee.

1. Charlot:
    15 juni 2015
    Heel leuk met die beren, mooie kans om ze in hun natuurlijke omgeving te zien! De koffie is wel drama he veel plezier nog verder op teis! X