Terra Nova National Park

20 juni 2015 - Traytown, Canada

Dag 17

20 juni

Gisterenavond even het weerbericht gekeken en het zou gaan regenen. Inderdaad toe we, wat later dan anders want we hebben een rustdag, wakker werden regende het. Voordat we klaar waren met het ontbijt was het echter al weer droog.

IMG_0002

Wel donkere wolken maar droog en weinig wind dus we zouden eerst naar het begin van het park aan de andere kant rijden en van daar uit de uitkijkpunten bekijken en wat kleine wandelingetjes doen. Toen we bijna aan het eind waren bedacht ik me opeens dat ik vergeten was het koffiezetapparaat uit te zetten. Stom natuurlijk maar dat ben ik niet meer gewend. We zijn toch maar terug gereden om hem uit te zetten. Tijdens het terug rijden nog ff gekeken op de map en we besluiten eerst een mooie weg buiten het park te rijden. Hier ligt ook een plaats die door FB vriendin Diana geadviseerd heeft om te bezoeken. We rijden eerst de weg naar een plek waar archeologische opgravingen gedaan worden maar we kunnen niets vinden. Wel een prachtige weg daar naar toe dus niets mis mee. Onderweg nog even in een heel klein tentje een bakkie gedronken, lekkere koffie (fair trade ook nnog).

IMG_0037

Daarna rijden we richting Salvage, het dorp waar Diana het over had. De weg daar naar toe is echt prachtig en als we dichter naar de kust rijden zien we in de verte ijsbergen in zee. Dus the hunt is on. We proberen zo dicht mogelijk bij de kust te komen maar in Salvage kunnen we niet verder. We zien wel een mooi punt maar dat ligt bij mensen in de tuin. Die mensen zijn bezig in de tuin dus ik vraag het gewoon vriendelijk en heel enthousiast wordt ons gezegd dat we zeker even over hun land mogen lopen. We klimmen een rotspunt op en daar hebben we een schitterend uitzicht op de ijsbergen, ze zijn wel ver weg maar je kunt ze duidelijk zien liggen. We gaan daar even lekker in het zonnetje zitten om de omgeving te bestuderen. Salvage is een mooi klein vissers dorp met rode en gele huisjes en in het zonnetje staat dat alles zo mooi met de blauwe zee en de groene bomen en natuurlijk de witte ijsbergen.

IMG_0045  IMG_0048 IMG_0047 IMG_0053 DSC01270

Na een tijdje stappen we maar weer in de auto en gaan onderweg boodschappen doen en tanken. Nadat we de spullen weer in de cabin gebracht hebben gaan we ons eerste plan voortzetten en we rijden naar Sandy Pond, hier is een kleine wandeling van 3,2 kilometer (ja ja we gaan vooruit) om een mooi meer. Het is schitterend weer mets een beetje wind wat goed is tegen de black fly en muggen. De wandeling gaat gedeeltelijk over een plankenpad en een deel gravelsteentjespad tussen de bomen door. Volgens de beschrijving kun je hier cariboe en bever tegenkomen maar helaas zien we niets. Het pad is wel heel erg mooi met schitterende doorkijkjes tussen de bomen door naar het meer. Het pad is vrij plat dus het lopen gaat ger gelukkig goed af.

IMG_0083 IMG_0086 IMG_0095 IMG_0098 IMG_0115 IMG_0119 IMG_0121 IMG_0131 IMG_0139 DSC01283

Terug bij de auto is het inmiddels al half 6 maar we besluiten toch nog naar een uitkijkpunt bij Ochre hill te rijden. Dit blijkt een goede beslissing want je kunt hier naar 2 uitkijkpunten lopen. Ger gaat naar het lage punt en ik ga de uitkijktoren in. Helaas kan ik niet helemaal naar boven want daar is het afgesloten maar het uitzicht is hier echt AWESOME 360 graden uitzicht over de bergen, meren, bomen en de kust. Helemaal het einde . . . .

IMG_0142 DSC01291 IMG_0145 IMG_0147 IMG_0149 IMG_0150

.Daarna loop ik weer naar beneden en ga naar het punt waar gerrit staat. Hier kun je ook behoorlijk ver kijken en in de verte zie ger nog 2 ijsbergen, misschien wel die in Salvage maar dat valt moeilijk in te schatten. Moe maar voldaan rijden we naar onze cabin en gaat ger lekker eten maken want op een blueberry taartje na hebben we nog niets gegeten. Morgen weer opbreken en via The Loop richting Twillingate

1. Marlies:
    21 juni 2015
    Al weer 17 dagen onderweg jullie...De foto's zijn echt schitterend en jullie in je element, dat maak ik duidelijk op hoor, uit de verhalen. Groeten en plezier! Marlies
  2. Nelleke barten krijgsman:
    22 juni 2015
    leuk dat jullie ons volgen en ook een berichtje achter laten dan weten we ook dat er inderdaad mensen het lezen. groetjes nelleke
  3. Bert:
    22 juni 2015
    Goh, wat ziet het er allemaal fantasties uit.
    Jullie hebben het meer dan naar je zin denk ik.

groet, Bert