Traytown Terra Nova Nat. park naar Twillingate

21 juni 2015 - Twillingate, Canada

Dag 18

21 juni

Gisterenavond nog gekeken naar een programma over de Indianen die de verdragen van 19 nog wat aan het bestuderen zijn, daar uit blijkt maar weer hoe gemeen de blanken gehandeld hebben. De verdragen worden alleen mondeling vertaald en dan wel heel anders dan de geschreven tekst dus ze tekende voor iets dat ze niet wisten. Helaas is het nu nog niet beter. We zijn ook opzoek geweest om iets meer te weten te komen over de Indianen die hier voorkwamen maar er is weinig tot niets te vinden, schandalig toch. Gelukkig moderniseren de indianen ook en leren ze ook voor rechter e.d. dus ze kunnen zich steeds meer zelf verdedigen.

Vanmorgen was het weer stralend weer, ger lag nog te slapen en ik ben ff een stukje gaan lopen. Dacht misschien is er een winkeltje waar ik eieren kan kopen voor zijn Vaderdag ontbijt. Maar natuurlijk niets en al helemaal niet op zondag natuurlijk.

IMG_0001   IMG_0003

We ontbijten weer lekker alleen zonder koffie want het water smaakt vies en we zijn door onze flesjes water heen. Dus zonder koffie op pad, we drinken onderweg wel wat AHHHHHHHHHHHH fout dus dat wordt pas om half 1. . . . . .

We rijden vandaag The Loop naar Twilingate, dit is een weg redelijk langs de kust. Onderweg kijken we nog even in plaatsjes waar ijsbergen gezien zijn. Het eerste stuk van de weg is goed te doen, alleen je raad het al, geen koffie te vinden. In Greenspond moeten ijsbergen zijn en zodra we de heuvel over komen zien we ze al liggen. Een ligt bijna tegen de weg aan dus die kunnen we goed zien. Er liggen er wel een stuk of 5 of 6 in de baai en nadat we vanaf de weg de ijsbergen gefotografeerd en gefilmd hebben rijden we het dorp in en als echte storm=ijsberg chasers rijden we een straatje in "wie moet het ergens zijn". En ja hoor op een doodlopend weggetje zien we de ijsbergen in de baai. Als we de auto neerzetten zien we er net een kantelen maar ik was te verrast=te traag om het te filmen. Klauterend over de rotsen hebben we nog wat mooie foto's gemaakt en een zelfontspanner foto met de nodige hilariteit.

IMG_0004  IMG_0011  IMG_0013  IMG_0015  IMG_0023  IMG_0026  IMG_0040

Daarna op weg naar de volgende plaats, we zien in de verte wel wat maar die zijn erg ver weg. Daarna gaat de weg weer het land in en wordt de weg wel weer erg saai. Richting Twillingate wordt het al weer wat beter en het dorp zelf ligt er erg mooi uit. Iets toeristischer maar nog steeds is het zondag en buiten het seizoen dus is een deel van de restaurants e.d. gesloten. We gaan opzoek naar ons huis en we zien het boven op de heuvel al liggen. Het is ff zoeken naar de weg die er heen gaat maar de tomtom heeft het toch goed en we moeten inderdaad een gravel weg op. Lekker stijl maar als we dan boven komen zien we al wat een schitterend uitzicht we moeten hebben vanuit ons huisje. De mevrouw van The Ocean View Retreat is net klaar met de boel op orde brengen en we kunnen er in. Als we de kamer binnen komen valt onze mond open, wat een MEGA uitzicht over de baai en een stuk de zee in met op de achtergrond de bergen. WOW dit is echt helemaal het einde. we stappen de porch op en wat zien we daar. .. .  een heel klein ijsbergje vlak onder ons balkon. Beter kan het niet worden denken we maaaaaaaar we zien iets bewegen in de baai, we zagen ff een vin en een staart en daarna helaas niet meer. Misschieen morgen weer.

IMG_0047  IMG_0053  IMG_0098  IMG_0045 IMG_0052  IMG_0055

Het is gewoon zomers weer, vol op zon en op facebook zien we dat op 5 minuten rijden ijsbergen zijn en fb vriendin Hilda adviseert ons naar sleepy cove te rijden. Dus eerst even wat gedronken op de veranda en toe we van de eerst schok bekomen waren zijn we nog ff daar naartoe gereden. Hier liggen inderdaad wat ijsbergen voor de kust maar het is hier ook een beetje "gemaakt' met hekjes en trapjes en dat vinden wij persoonlijk iets minder (sorry Hilda).

IMG_0062 IMG_0064

We kijken rond en maken foto's en willen terug rijden maar dan opeens zien we om de bocht de mooie grote ijsberg die op facebook stond, in de Ho Houders en de eerst rechts af en laten we nu nog goed uitkomen ook. Hier zien we de grote ijsberg erg goed en we zien ook de bootjes die er naar toe varen.

IMG_0078  IMG_0086

We weten nog niet of we dit wel willen doen. Ik had een beetje beloofd dat ik met fb vriend Grant Cudmore mee zou varen maar die gaan alleen met een zodiac en dat ziet ger niet zitten. Misschien gaan we de super toerist uithangen en met een groter bootje er heen maar 80 euro is toch wel weer een hoop geld. we denken er nog over. We hebben het behoorlijk warm gekregen en honger want het is inmiddels half 6 en we hebben nog niets gegeten. In het dorp is gelukkig een tent open met een terras in het zonnetje en daar eet ik Fish met chips en ger een moose burger. Daarna gaan we lekker weer naar ons huis met uitzicht en zitten we daar lekker te genieten van het uitzicht. Wie weet nog een walvis, zou wel te mooi zijn hoor. we hebben al zoveel mazzel gehad.

IMG_0091

Voor morgen voorspellen ze wat regen dus dan zien we wel weer wat we doen, eerst maar nog even genieten van een schitterende avond met een ongelofelijk mooi uitzicht.

1. Martha:
    22 juni 2015
    Waar zijn de foto,s van de ijsberen of kon je die niet maken omdat ze snel weg waren ?
  2. Simone:
    22 juni 2015
    Zo te lezen hebben jullie het goed naar jullie zin! Leuk om jullie reisverhalen te lezen. En... wat een prachtige foto's, vooral die ijsbergen WOUW!!!
  3. Paul:
    22 juni 2015
    Moose Burger? Dan is er ook Moose Milk :-) En als je 10 kilo dooie vis in het water gooit, komen die ijsberen ook wel Nelleke. Die koffie is daar echt een ramp aan het worden als ik de verhalen lees; les voor de volgende keer. Veel plezier verder :-)
  4. Sjoukje Van loenhout:
    24 juni 2015
    Wat een top vakantie Nel... Heerlijk genieten van al het moois daar..