Twillingate

22 juni 2015 - Twillingate, Canada

Dag 19

22 juni

IMG_0001

Gisteren avond even het weer gekeken en voor morgen voorspellen ze bewolkt en af en toe regen, dat zou jammer zijn maar ja het zat er een keer aan te komen. Ook zien we dat om 5.03 uur de zon opkomt. Ik zet geen wekker maar ben om 5.05 wakker :-) Snel ga ik even kijken of ik de zonsopkomst zie en ja hoor. Het is nog goed weer en ik zie het zonnetje net boven de bergen uit komen.

IMG_0005   Foto gemaakt en gauw weer naar bed. Een paar uur later waren we wakker en hebben we een lekker ontbijtje gemaakt en lekker op ons gemakkie gegeten. Het weer is nog steeds goed dus we besluiten om toch maar het bootje richting de ijsbergen te nemen. Eerst even langs het kantoortje waar fb vriend grant cubmore werkt maar helaas is hij niet aanwezig. Daarna naar het kantoor en restaurant waar we de boot tocht betalen en een bakkie nemen. Om 10 uur vertrekt de boot en het weer is prima, wel wolken maar droog, goede temperatuur en een glad zeetje.

IMG_0009   IMG_0169

Onze guide is een mevrouw die heel enthousiast verteld over Twillingate's geschiedenis en eigen gewoonte en taal. Jeetje wat een kwebbelkous maar wel heel erg leuk. Lekker accentje dat newfoundlands maar goed te volgen hoor. Daarna gaat ze naar beneden om de kapitein (haar broer) bij te staan en is het weer lekker rustig. We zien eerst een bold eagle, die had vroeger een nest daar op de rotsen maar de gemeente moest zonodig het wandelpad verleggen langs het nest en nu nestelen ze daar dus niet meer.

In de verte zien we de eerst ijsbergen en onze gids verteld het een en ander over ijsbergen. Terwijl ze druk aan het uitleggen is zie ik achter een rots opeens iets wits verschijnen en WOW daar is een hele grote ijsberg.

IMG_0034IMG_0035IMG_0036IMG_0037IMG_0039

We varen er rustig naar toe en horen om ons heen het ijs knisperen en iedereen is stil van de indruk die dit alles maakt. Alleen hoor je de fototoestellen klikken. We varen zo dicht als de kapitein durft naar de ijsberg en hij is werkelijk schitterend. Het lijken 2 bergen maar er zit een doorgang in die onderwater wel doorloopt. foto foto foto  je kunt wel blijven klikken en dat doe ik dan ook maar.

IMG_0042 IMG_0045 IMG_0050 IMG_0083

De ijsberg is onlangs gekanteld dat zie je aan de kleine stukjes ijsberg die er als rommel omheen drijven. Dit is voor een boot gevaarlijk want ook die kleine stukjes veroorzaken een hoop schade. We varen er dus omheen en de kapitein besluit om nog naar een ander ijsberg te varen. Het is zalig op het water en je voelt de wind kouder worden als we dichter bij de ijsbergen komen. Ook dit is een behoorlijk grote ijsberg en je kunt goed de blauwe lijnen zien waar een barst heeft gezeten die weer dicht gevroren is en het groen waar je de ijsberg door het water ziet.

IMG_0099 IMG_0110 IMG_0118 IMG_0122 IMG_0135 IMG_0139 IMG_0150

Wat zijn we blij dat we toch deze tocht met Adventure Tours gedaan hebben, want zoals onze gids zeg "you only have seen an Iceberg if you have sailed around it', ontzettend mooi. Langzaam varen we weer terug en onze gids "vangt" wat stukjes ijs om te laten zien dat de ijsberg geen kleur heeft. Het ijs heeft de kleur van een ijsblokje en het blauw dat je ziet is gewoon helder doorzichtig.

IMG_0156  IMG_0166  We hebben ontzettend genoten en bij terug komst willen we wat drinken in Crows nest, helaas gisteren verkeerd gezien, hij was zondag open en maandag dicht. Toen zijn we maar weer terug gereden en hebben we lekker eieren met spek gehaald voor onze lunch in ons mooie huis. Na een scrambled eggs met bacon gingen we nog even een stukje wandelen.

IMG_0173

Achter het huis loopt een wandelpad en aangezien ons huis al aardig op hoogte ligt hoeven we niet zo ver te klimmen. Ger denkt dat hij het pad weet, ik vind het nogal een erg smal padje maar ok we lopen mooi over de rotsen en gelukkig later weer op een wat breder pad en niet 1 schoen breed.

IMG_0178  IMG_0181

Langzaam loopt het pad weer naar beneden en we komen uit bij. . . . . . .  de captains cafe. Ger gaat hier naar binnen voor een biertje en ik loop een stukje verder om te kijken of Grant er nu wel is. Als ik aan kom lopen stopt er een auto en stapt er een jonge man met een hond uit. Op het moment dat ik denk he is dat hem niet??? zegt hij al hello I saw you coming up. Hihi inderdaad het is Grant en we hebben even een leuk gesprek over de walvissen, Hilda, Diana, Twillingate. Erg leuk we kennen elkaar helemaal niet en we praten over mensen die in nog nooit gezien heb in het echt en toch weten we over wie we het hebben en wat er allemaal speeld. Thank you Facebook, zo leuk. Helaas ga ik weg zonder een foto te maken, stom. Ik loop langs de captains cafe waar ger in een soort kantine achtig iets zit, niet erg gezellig dus we lopen een stukje verder om in het visitors centre/reserverings bureau/restaurant Addy's en ger wil graag een Icebergbier. Dat mag dus alleen als je iets te eten neemt dus helaas moet ik een stukje bleu berry pie nemen, heel vervelend allemaal. Hierna beginnen we aan de klim naar ons retreat. Ik kijk nog even 2 art gallery's en dan het laatste stukje omhoog. Gelukkig heeft ger een goede dag en na een paar tussenstopjes om op adem te komen zijn we weer "thuis". Vanavond maar lekker niet meer doen dan van het uitzicht genieten, lekker eten maken en bank hangen.

IMG_0183

Dat mag ook wel een keer toch. Via Messenger heb ik contact met fb vriendin Diana en we spreken af dat we op de terugweg bij haar langs gaan

1. Carmen:
    23 juni 2015
    Wat een fantastische reis, Nelleke!
  2. Martha:
    Hallo nel/ger
    Het ziet er geweldig uit wat zullen jullie genieten samen een reis om nooit te vergeten.
    Tot wanneer zijn jullie daar nog ?
    groetjes vanuit het koude mistrostige nederland.
    Heb je nog steeds geen echte ijsberen gezien of andere zeedieren?
    groetjes martha
  3. Nelleke barten krijgsman:
    23 juni 2015
    het is zeker een fantastische reis, we genieten iedere dag. Vandaag voor het eerst slechter weer, mist in de baai maar het huis waar we nu zitten is zo mooi en is van alle gemakken voorzien dus we vermaken ons wel. we hebben een glims gezien van een walvis maar verder nog niet. we vliegen 3 juli terug
  4. Paul:
    23 juni 2015
    Hoi Nelleke en Gerrit, als er vandaag op het Marsdiep een ijsberg langskomt, vind ik dat niet vreemd, lijkt wel herfst. Wederom mooie foto's en kan me voorstellen dat jullie daar wel tot rust komen, en daar is vakantie OOK voor.
  5. Marlies:
    23 juni 2015
    Echt prachtig, surrealistisch die ijsbergen!
    Groetjes van hier,
    Marlies